Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Annamias horn

+
Läs senare
/

I kväll är Annamia Larsson solist i Mozarts hornkonsert nr 4 i Ess-dur med Gävle symfoniorkester. Det är en av hennes absoluta favoriter bland hornkonserter, för att den både är vacker och tekniskt utmanande. Och Mozart är ju alltid Mozart. Hela konserter består för övrigt att musik från 1700-talet, med Haydns symfoni nr 45 ”Avskedssymfonin” och Beethoven symfoni nr 1 i C-dur.
Annamia är Gävle symfoniorkesters nya stämledare i hornstämman, orkesters solohornist. Nu får gävlepubliken för första gången chansen att höra henne just som solist.
Sannolikt har de flesta av världens hornister hört Annamia Larsson spela och även sett henne. Detta på grund av ett av nutidens populära sätt att kommunicera på, nämligen Youtube.
Där ser vi henne, iförd jeans, i Kungliga Operans guldfoajé spela ”Sigfriedsignalen” av Wagner. Hon gör det briljant och när jag kollar har inte mindre än 295 588 personer sett klippet.
Själv var hon till en början ovetande om att hon var utlagd.
Videon spelades in för två år sedan för att ligga på Operans hemsida och där locka besökare till föreställningarna av Wagners ”Ringen”. Annamia var då alternerande stämledare i Kungliga Hovkapellet och därifrån är hon nu tjänstledig.
– Jag har fått oerhört mycket respons. Det har varit en otrolig genomslagskraft. Alla tycks ha sett den, säger Annamia när vi träffas i Konserthusets artistfoajé.
Det var i oktober förra året som Annamia provspelade för tjänsten som solohornist i Gävle symfoniorkester som blivit ledig sedan Berndt Johansson på egen begäran gått ner på tuttitjänst. Hon vann provspelningen och fick besked om att hon fått tjänsten i november och blev tillfrågad om hon ville spela solokonsert med orkestern den 2 oktober.
Annamia är uppvuxen i en musikälskande familj i Norrtälje.
– Det var mamma som tyckte att jag skulle prova på valthornet eftersom alla andra i familjen spelar stråkinstrument. Och jag tyckte det var jättekul för som hornist får man vara med i så många sammanhang, både brassensembler, hornkvartetter och med stråkensembler, säger Annamia.
Hon gick i kommunala musikskolan i Norrtälje och därefter musikgymnasium på Södra Latin i Stockholm.
Det var där hon insåg att musiker var ett tänkbart yrkesval. Hon studerade för lärare som satt i Filharmonin och det var då hon började gå på konserter och upptäcka vilka möjligheter som finns i en orkester.
Hon sökte till Musikhögskolan i Stockholm, kom in och studerade för Dick Gustavsson. Efter två års studier fick hon jobb i Kungliga Hovkapellet men hann även studera vid Universität für Darstellende Kunst und Musik i Wien. Hon har också tagit solistdiplom, vilket innebar att hon studerade på heltid samtidigt som hon arbetade full tjänst i Hovkapellet. Hon spelar också kammarmusik i Kammarensemblen och Stockholm Sinfonietta. Som solist har Annamia tidigare framträtt med Värmlands Sinfonietta, Västerås Sinfonietta och Norrköpings Symfoniorkester.
Att hon sökte till Gävle symfoniorkester beror på att hon ville prova på att vara stämledare. Som solohornist leder hon gruppen av hornister och får möjlighet att göra soloinsatser. Det är en annan roll än att vara alternerande stämledare, som hon var i Hovkapellet.
Hon vill kombinera solouppdrag med orkesterspel och dessutom spela kammarmusik.
Som kammarmusiker spelar Annamia nutida musik. Den har hon upptäckt på senare år och tycker är en utmaning. Den är inte förutsägbar och därmed mer krävande. Som solist har hon redan många konserter på sin repertoar. Åtta har hon framfört med orkester men hon tror att hon har omkring 40 klara som hon skulle kunna spela.
Hon började sin tjänst i Gävle i maj och har positiva erfarenheter, av både orkester och konserthus.
Att sitta i en symfoniorkester är en helt annan upplevelse än att sitta i en operaorkester där man bara är en liten del av ett stort sammanhang.
– Den konstformen är oslagbar. Den har allt, musik, sång, dans, teater och hela det visuella. Att sitta i en symfoniorkester är inte jämförbart. Det är helt olika kvaliteter och en helt annan repertoar, säger hon.
Hennes favoritoperor är Strauss ”Rosenkavaljeren”, Wagners ”Ringen”, Puccinis ”Bohème” och ”Tosca”.
– Men jag kan även njuta av att spela efterslag i Verdis ”Norma”. Där är mina insatser inte krävande alls men det gör inget för musiken är så vacker, säger Annamia.
Den av kompositörer som skrivit bäst för valthornet är Richard Strauss, anser Annamia. I hans verk får hornister spela mycket och det är svårt.
– Det märks att hans pappa var hornist för precis när man tror att man inte orkar mer så har han lagt in en paus som gör att man kan fortsätta. Det är väldigt bra skrivet.
Men nu är det Mozart som gäller för Annamia och hennes första uppdrag som solist med Gävle symfoniorkester.

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons