Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Omväxlande program på årets Elektronsöndag

MUSIK: Camilla Dal recenserar minifestivalen Elektronsöndag i stadsträdgården.

Annelie Nederberg, fotograf Camilla Dal

Hela tjugofem tonsättare medverkade i årets Elektronsöndag, minifestivalen som bygger vidare på traditionen från insomnade festivalerna Klangspel och Vågform. Årets program var lika omväxlande som vädret, som bjöd på lika delar hetta, blåst och regn.

Mest hördes Ljudbio, verk för högtalare. I år var högtalarna placerade ganska nära varandra och ljuden från vatten, fåglar, vind, hundar och trafik bildade en varierad akustisk bakgrund mer än de störde.

Stillsamma stycken växlade med mer attackerande verk i en provkarta av elektroniska uttryck. Inte ens opera saknades. Till den meditativa skolan hörde Plasmasäkrings vemodiga ”Tears in rain”, Stefan Klaverdals drömska gitarrsamplingar, Mirjam Tallys ekologiska fältarbete och AKBs kosmiska ”Tilt”.

Mer händelseintensivt var Thomas Bjelkeborns ”Tvåfemtvå”, inspirerat av John Cages verk för preparerat piano. Utdraget ur Lennart Westmans opera ”I annan himmel” bjöd på gripande tragik som väckte mersmak.

En höjdpunkt var Krystyna Petterssons korta dynamiska stycken. Fem beskrev olika sinnestillstånd medan det sista byggde på ett minne där ånglok var inblandat. Särskilt det var intressant, med högt tempo och en rock´n roll-feeling som fick en liten sparv att till synes studsa i takt framför högtalarna.

Benjamin Staern tycks i dagarna vara överallt. Här bidrog han med ”Yellow Skies”, byggt på en dröm efter terrordåden 11/9 2001. En typisk ”Staernare” med färgstarka fallande kluster och solida pelare av ljud.

Ingen konstmusikfestival utan uruppföranden, i år var de två. Per Samuelssons och Irene Sahlins mäktiga ”Exit Sunday” var som musiken till tung och samtidigt sirlig dans, där råmande draperier drogs fram och tillbaka runt de dansande.

Lars Bröndums ”Suspended in the Pit”, inspirerat av en novell av Edgar Allan Poe, väckte genuin mardrömskänsla med pulserande dybotten, spöklika visslingar och gastkramande ylande läten. Att molnen tornade upp sig förstärkte kusligheten.

Årets liveartist var Annelie Nederberg som spelade på kaffekvarn och lampskärm, sökte av omgivningen med kontaktmikrofon i handflatan som var den en geigermätare, sjöng och reciterade. Ett lika skört som ödesmättat förlopp, medan skuggorna från Milles genier sakta rörde sig över marken.

Elektronsöndag

Stadsträdgården vid Milles änglar.

Medverkande: Moneeo, Annelie Nederberg, Plasmasäkring, Stefan Klaverdal, Mirjam Tally, AKB, Thomas Bjelkeborn, Lennart Westman, Krystyna Pettersson, Benjamin Staern, Lars Bröndum med flera.

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons