Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Nynässkolan 18 maj 1993

+
Läs senare
/
  • Vill dokumentera. Läraren Katarina Sundgren Tornéus var en av dem som dokumenterade och räddade dokumentationen av en dag på Nynässksolan 1993.
  • ”A Day In The World”. Några av de bilder som Katarina Sundgren Tornéus dokumenterade på Nynässkolan 18 maj 1993.

En röst i telefonen: – Hej, jag läste ­artikeln om ”A Day In The World” i dag och kom och tänka på en sak... Sanna Wikström (och förhoppningsvis några till) får sig en minnesbeta när ­lokalhistorien pockar på.

Katarina Sundgren Tornéus, pensionerad Gävlelärare, och jag träffas på Stadsarkivet. Artikeln hon läste publicerades här på kulturen (8.11) och handlade om Kulturhusets nya utställning ”A Day In The World”. Den 15 maj i år uppmanades människor över hela världen att dokumentera sin vardag genom foton. Tusentalet bilder valdes ut och resultatet blev fotoprojektet ”A Day In The World”. ”Det är häftigt att kunna visa att det är så mycket mer som förenar oss än som skiljer oss åt här på jorden” sa Jeppe Wikström på bokförlaget Max Ström, som är en av initiativtagarna till projektet, i artikeln.

Ungefär där landar också Katarina Sundgren Tornéus tankar. Hon var svenska-två-lärare, alltså till för de elever som har svenska som andra språk, på Nynässkolan och då i en Förberedelseklass 1-3 för dem som skulle slussas in på skolan. Hon var dessutom engagerad i skolbiblioteket och den som tog initiativet till dokumenterardagen. Sen lades låg- och mellanstadiet ner, elever och klasserna spreds ut runtomkring i stan, både elever och inventarier skulle väck, ja slängas, men Katarina Sundgren Tornéus räddade dokumentationsprojektet från den 18 maj 1993 och gav det till Stadsarkivet i Gävle.

Hon vidareutvecklar tankarna, eller berättelsen om Nynäs:

– Jag vet att det var populär uppgift för låg- och mellanstadiet och att vi genomförde det på Erik-dagen. Varför just den dagen? Det bara blev så.

Vi löser upp ”banden” kring mapparna som Stefan Forslund på Stadsarkivet tagit fram åt oss och Katarina Sundgren Tornéus färdas bak i tiden. Sorg och skratt. Låg- och mellanstadiet på Nynäs, elever hon minns, Nynäsloppet eller friluftsdagen, teckningar som berättar nästan allt, elever som inte fick ett språk (”inte sa ett ord!”) förrän efter ett halvår, elever hon vet inte finns i livet i dag.

Men då var de samtliga i början av den nya eller nygamla tillvaron i Sverige och tyckte att Nynäs var bland det bästa som fanns:

– Det var så många utländska barn, så många erfarenheter. Vi bestämde oss för en lite annorlunda uppgift. Jag tyckte det här enade alla, alla fick vara med. Var och en efter sin förmåga. Viktigt var att de skulle få känna och tänka kring just den här dagen, sen blev det ju också lokalhistoria.

Från teckningar och dikter i alla läger (de flesta initierade brottstycken från den dagens friluftsdag) tar vi oss från ettornas mödosamt charmiga rättstavning på bräcklig linjering till femmornas tvärsäkra kast:

”I dag så har vi haft veckans ord. Jag tror att jag har alla rätt, för det var 13 änkla ord”.

– Det är vikigt att kunna gå tillbaka, att se tillbaka på vad som har gjorts när allt går så fort i dag, du måste känna till din historia och du måste våga minnas, säger Katarina Sundgren Tornéus, vars största fritidsintresse är foto och som själv genom dokumenterat sina brorsbarn i över 30 år.

– Fast senaste gången räckte bänken de brukar sitta på inte till.

Fotnot: Utställningen ”A Day In The World” visas på Världskulturmuseet i Göteborg och Kulturhuset i Stockholm. Nynässkolans dokumenterade dag kan hämtas upp ur Stadsarkivet.

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons