Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Skriva som kärleksmöte

+
Läs senare
/
  • Efter tolv romaner har Nina Bouraoui kommit att bli en av sin generations mest tongivande franska författare. Nu kommer hennes senaste roman, ”Kärlekens geografi” på svenska.

En medelålders författare och en ung läsare. Ett möte via en text som leder till längtan och åtrå. Nina Bouraouis ”Kärlekens geografi” är en berättelse om kärlekens kraft och ordets makt.

I augusti kommer boken på svenska.

– För mig är själva skrivandet ett kärleksmöte. Att skriva är väldigt intimt, väldigt sensuellt. I kärleken finns en okänd del, liksom i den bok man börjar skriva. Kärleken är beroendeframkallande, likaså skrivandet...

Hon funderar ett ögonblick.

– När jag var yngre kunde jag inte skriva när jag var förälskad och inte älska när jag skrev, säger Nina Bouraoui med ett lätt skratt och sjunker ner i fåtöljen i baren på Hôtel Lutetia, en klassisk mötesplats i centrala Paris. En plats i samklang med både henne själv och hennes skrivande - elegant men ombonat, varmt välkomnande men med respektfull distans och med en osviklig omsorg om detaljerna.

Efter tolv romaner har Nina Bouraoui kommit att bli en av sin generations mest tongivande franska författare. Kärleken och åtrån, liksom själva skrivandet, återkommer ständigt i hennes böcker.

Den senaste som översatts till svenska, ”Kärlekens geografi”, handlar bokstavligen om kärlek som föds ur mötet mellan en författare och en läsare, via texten.

Men också om ordets förförande kraft, i den mailväxling som så småningom leder fram till ett möte i verkliga livet. Sin vana trogen mejslar hon minutiöst ut själens stämningslägen och skapar känslan av en roman skriven i realtid.

Boken har fötts ur en roman som egentligen är hennes tredje men som aldrig blivit publicerad och som Nina Bouraoui beskriver som ”fullständigt misslyckad”. Men kvar från boken i byrålådan dröjde sig ett melankoliskt stämningsläge kvar, liksom en övergiven man på vandring längs Paris gator, element som flyttat över till ”Kärlekens geografi”. Boken är också en hyllning till det mytomspunna par som författaren Marguerite Duras under många år utgjorde med den betydligt yngre Yann Andréa.

Under hela sitt snart 20-åriga författarskap har Nina Bouraoui vävt in tydliga element ur sitt eget liv i sina verk – den dubbla identiteten via en algerisk far och en fransk mor, uppväxten i de båda länderna, den egna homosexualiteten.

I ”Kärlekens geografi” håller den drygt 40-åriga författarinnan till och med på och skriver Bouraouis egen roman ”Innan männen”. Men är det så självbiografiskt och självutlämnande som en del velat få det till?

Nina Bouraoui skakar på huvudet.

– För att tala om det allmänmänskliga och det intima har jag hittills gått via mig själv eftersom jag är den person som jag själv känner bäst. Det handlar om att bearbeta verkligheten, inte om att säga allt. Och jag döljer mycket.

Under årens lopp har många också försökt sortera in henne i olika fack. Invandrarförfattare, homosexuell författare, algerisk, franskspråkig i stället för fransk. Vid en uppläsning för några år sedan av den då ännu inte utgivna ”Kärlekens geografi” blev hon till och med utskälld av en grupp unga kvinnor i publiken som förfasade sig över att hon skrivit om en heterosexuell relation.

Med åren har hon också fått en allt större distans till sitt skrivande.

– Att skriva en roman var något fullständigt otroligt när jag var yngre, något som fick hela världen att stanna upp. Men efter tolv böcker har jag tillslut förstått att jag faktiskt är författare.

Torun Börtz/TT Spektra

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons