Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Storslaget och vackert från Harry Potter till "Final fantasy"

MUSIK: Camilla Dal om konserten med fantasymusik i Gävle konserthus.

Annons

Samma kväll som SVT2 ägnade hela tablån åt spelmusik kom Orvar Säfström tillbaka till Gävle för att presentera ännu en konsert i det populära konceptet, den här gången med en blandning av musik från film, tv-serier och spel inom fantasygenren. Krocken påverkade dock inte publiktillströmningen, det var utsålt.

Orvar hade med sig sopranen Sabina Zweiacker, dirigent var Josef Rhedin. Det blev en storslagen konsert, proffsigt presenterad, lika proffsigt dirigerad och framförd, vilket väckte publikens omedelbara gensvar.

Ändå, filmmusik utan sin film kan kännas lite tunn. Ofta är det som om tonsättarna plockat ur en låda med redan färdiga byggklossar. Svepande partier med smäktande solostämmor växlar med dramatiskt virvlande crescendon, episka panoreringar och heroiska marschpartier. Den typen av musik präglade konsertens första halva, med musik från "Sagan om ringen" och "Narnia".

När det var spelmusikens tur blev det tydligt hur den skiljer från filmmusiken. Titelstycket ur spelet "World of warcraft" inleds frostigt för att tugga igång en rytm som får pulsen att stiga. För spelaren gäller att vara alert och delaktig, så är också spelmusik aktiverande på ett helt annat sätt än filmmusik. Att Forsbacka Kammarkör bidrar med full kraft i Carmina Burana-lika utbrott gör inte saken sämre.

På scenen står såväl flygel som celesta och harpa och Jennie Åbrink har hela tiden att göra, växlar skickligt mellan de tre, konserten igenom. Celesta är ett stämningsskapande instrument som inleder flera stycken, efter paus i musik från Harry Potter-filmerna av filmmusikens nestor John Williams. Han kan orkestrera och vet att skriva snygga teman som han sedan bryter sönder och låter orkestern kasta runt innan de samlas i en snärt. Lika episk är musiken till tv-serien "Game of thrones", sorgsen och mäktig, med vacker sång.

Bäst i mina subjektiva öron var ändå extranumret, en operaaria från spelet "Final fantasy VI", av min favorit japanen Uematsu. Som hans övriga spelmusik är den en effektfull pastisch, denna gång av italiensk opera. Här får Sabina Zweiacker blomma ut med alla röstresurser och hela sin karisma, till orkesterns rika klang. En hel konsert med musik av Uematsu står på min önskelista.

*

Missa inte de senaste recensionerna och krönikorna från GD Kultur. Ladda ner Gefle Dagblads nya app här, till Iphone eller till Android!

Läs mer: Hitta alla artiklar från Kultur här

Läs mer: Missa inte det senaste – följ GD Kultur på Facebook

Annons
Annons
Annons