Annons
Annons
Annons

En speciell teaterupplevelse

I början av seklet insåg pedagogerna värdet av berättelsen som kunskapsförmedlare och de främsta författarna anställdes för att skriva böcker åt folkskolans elever.

Heidenstam skrev om svenskarna och deras hövdingar; hans Urakaipa har vi glömt för länge sen. Grimberg skrev om den svensk historien – Selma Lagerlöf skrev geografiboken Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige och värmlänningarnas stolthet över Selma borde vara gränslös. Lika gränslös som Nils Holgersson är tidlös.

Så tack till Västanå Teater som än en gång väcker liv i Nils Holgersson och gör det med den äran.

Inklämda i en Yurta, ett runt slutet rum uppsatt på scenen i Gevaliasalen, ser vi dramat utspela sig i ett konstverk som rymmer vad som måste rymmas av rörelsen i dansen, musikens toner och vildgässens vilda skrik när de är på väg. ”Kom med! Kom med! Nu bär det till fjälls!” ropar Akka från Kebnekajse och Mårten gåskarl står inte emot lockropen utan följer med.

Ramarna som begränsningar som regissören arbetar med utnyttjas genialiskt – stycket blir så vackert. I ett förtätat scenrum upphävs verkligheten ofattbart inför våra ögon – pojken blir pyssling, gässen flyger, Smirre räv slåss med bandhunden och örnen Gorgo flyr från sitt fängelse på Skansen.

Precis som i boken om Nils Holgersson befinner sig Akka från Kebnekajse i centrum som navet i berättelsen. Hon är strålande, Adriana Savin. Om Tomas Åhnstrand som Tummetott och Jakob Fahlstedt som Mårten, Smirre och Gorgo är så bra någon kan önska, så är Adriana Savin som Akka och Dunfin strålande. Hon inte bara flyger som en vildgås och går som en, hon också ropar, väser och älskar som en vildgås.

Jakob Hultcrantz Hansson har överraskande troget följt Selma Lagerlöfs text. Ofta är replikerna utskurna direkt ur boken och när Nils Holgersson inleder stycket med att ta ner geväret från väggen och börjar sikta på oss, nickar vi bekant. Geväret är centralt i de första kapitlen i boken om den grymma pojken som slår omkull mjölkhinken för sin mor och kastar sten på hönsen. Den äventyrliga resan genom Sverige under ledning av den visa och kunniga Akka gör att Nils Holgersson från att ha varit pyssling växer och mognar och i slutscenen ropar hans mor; du har vuxit Nils!

Jakob Hultcrantz Hansson har läst på och förstått. På strax mer än en timme har Hultcrantz Hansson fått med berättelsens karaktär i ett sammanhållet helt utan att vi blir besvikna på allt som är det mesta ur den hundratals sidor tjocka boken, som är utelämnat.

Vi blir påminda om denna litteraturskatt som Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige utgör; det är vi glada för. Den som har möjlighet att se Västanå teaters uppsättning Nils Holgersson ska ta chansen – inte likt något annat är denna teaterupplevelse mycket speciell. De yngsta ska nog stanna hemma, föreställningen riktar sig till tonåringar och vuxna. Och – för all del – läs boken!

Lena Thomsson

Annons
Annons
Annons
  • VÄSTANÅ TEATER

    Nils Holgersson av Selma Lagerlöf

    Regi: Jakob Hultcrantz Hansson

    Kostym: Inger Hallström Stinnerbom

    Musikansvarig: Magnus Stinnerbom

    Koroegraf: Jimmy Meurling

    Maskmakare: Torbjörn Alström

    Sceonograf: Bo Jonzon

    Skådespelare: Tomas Åhnstrand, Jakob Fahlstedt, Adriana Savin

    Musiker : Jonas Brandin, Oskar Reuter

    Lena Thomsson

Dela
  • +1 Intressant!
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons