Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Modigt om modersrollen

/
  • Alexandra Zetterberg Ehn i rollen som sin egen mormor.
  • Alexandra Zetterberg Ehn i rollen som sin egen mormor.

TEATER: Vi har sett "Projekt: Mamma" med Alexandra Zetterberg Ehn på Folkteatern Gävleborg.

Annons

Rollen som Alexandra Zetterberg Ehn gör i ”Projekt: Mamma” måste samtidigt vara lätt och svår för henne att ta sig an.

Lätt för att hon känner henne väl, växte upp med henne, var under hennes beskydd.

Svår av alla andra uppenbara skäl. För att det är en roll som ligger så extremt nära känslomässigt att den måste vara svår att se på med nykter blick, som det är med de människor som står oss allra närmast.

Rollen är den som hennes mormor Margit Zetterberg, som i praktiken tog över modersansvaret när den biologiska mamman Stina valde bort dottern för att leva sitt liv i Frankrike. En färgstark kvinna som rest runt i världen, arbetat som filmjournalist, drivit sitt eget företag, och som ensamstående i medelåldern plötsligt får ansvar för ett nytt barn i den del av livet som var tänkt att bara vara hennes egen.

Alexandra Zetterberg Ehn öppnar alltså upp sin egen berättelse, komplett med foton på henne som barn och hennes älskade gosedjur som rekvisita.

Texten är utdrag ur en dagbok som Margit förde och som redogör för Alexandras uppväxt. Ett kringflackande liv, ofta utan pengar, ibland hos fosterföräldrar. Perspektivet är Margits, men Alexandra själv tränger fram allt mer under den blonda peruken ju längre föreställningen pågår, och den biologiska mamman Stina är närvarande i sin frånvaro.

Publiken sitter runt kafébord i en rekvisita som består av artefakter ur Alexandra Zetterberg Ehns uppväxt. Hon far runt bland borden, involverar publiken, ger en god bild av den energi som fanns i mormodern. Gestalten finns där från första stund. Ambitiös, livfull, orolig och med stora drömmar som får krympa med tiden.

Associationerna går till Kerstin Thorvall, som brottades med samma kluvenhet mellan att leva sitt eget liv och den klassiska modersrollen, men även till Kristina Sandbergs hemmafru i romantrilogin om Maj. Vad innebär moderskap? Måste man vara en dålig mor bara för att det finns andra prioriteringar i livet också?

”Varför vill Stina inte ta hand om sin dotter?” är en återkommande fråga.

Barnet Alexandra och den frånvarande Stina finns i undertexten; vi får själva föreställa oss mycket av deras känslor och tankar, medan Margit är en tydligare karaktär. Kanske ligger de för gömda i undertexten? Men det gör också att texten har utrymme att växa efteråt. Att vi får se Alexandra under den blonda peruken till slut är helt nödvändigt för att vi ska kunna fylla i hennes upplevelser själva.

”Projekt: Mamma” är en intensiv närkamp med moderskapets krav, kvinnorollens begränsningar och hindren för försoning. Det sista uppnås genom att Alexandra Zetterberg Ehn går in i rollen som Margit och ser på livet med hennes blick. Det är så vi kan nå förlåtelse.

Alexandra Zetterberg Ehns mod imponerar och inspirerar.

*

Läs mer: Intervju med Alexandra Zetterberg Ehn om hennes två mammor

Annons
Annons
Annons