Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vi har redan sett uppföljaren till ”Twin Peaks”

SKÄRMEN: I maj återkommer David Lynchs skapelse ”Twin Peaks” till våra skärmar. Men har det som en gång var nyskapande kopierats sönder vid det här laget?

Annons

En liten stad omgärdad av stora skogar och flödande vatten. Ett mordmysterium med skolans populäraste elev som lik. Snygga ungdomar i skolkorridorer. En idyllisk plats som är rutten under ytan …

Twin peaks återkommer till våra skärmar. Foto: Showtime

Snabbt, räck upp handen och gissa tv-serien? Körsbärspaj till vinnaren. Ja, du där! Nej, tyvärr, fel, det är inte den nya säsongen av ”Twin Peaks” jag syftar på. Svaret är ”Riverdale”.

Men det hade kunnat vara en rad andra tv-serier. ”Twin Peaks” återkomst 22 maj är sommarens tv-händelse, men uppföljaren till ”Twin Peaks” har vi redan sett, en rad epigoner som följt i den konstiga dansande dvärgens fotspår.

När regissören David Lynch 1990 släppte lös ”Twin Peaks” likt ett monster från sin vansinniga fantasi, var det en tv-upplevelse utan jämförelse. Lynch kom glödande het från succén med filmen ”Blue velvet” och ignorerade tv-mediets pepparkaksformer i berättandet, skapade ett konstverk i en låda som dittills varit känd som dumburken. ”Twin Peaks” var platsen där konstfilm mötte genre-tv.

Läs mer: Tv-drömmen om en snäll snuttefiltspresident

David Lynch revolutionerade tv-mediet med

Nej, ugglorna är inte vad man tror i den lilla småstaden där baldrottningen Laura Palmers lik hittas svept i plast. David Lynch exponerade de mörka underströmmarna i småstadsamerika samtidigt som FBI-agenten Dale Cooper försökte lösa mordgåtan, som allt mer framstod som en ursäkt för David Lynch att rota i Twin Peaks mörkaste vrår.

Få tv-serier kan ha blivit använda så mycket som referenspunkt som ”Twin Peaks”. Alla ville ha sin egen version av buzzserien efteråt. Om det är någon som kan konkurrera i namedroppande är det ”Sopranos”, men även ”Sopranos” jämfördes med ”Twin Peaks” när den började visas.

Vissa serier har bara använt ”Twin Peaks” som måttstock i ambition, medan andra har fingranskat förlagan mer noga. Tre punkter utkristalliseras.

Mordgåtan

I centrum för ”Twin Peaks” och som nödvändig röd tråd finns gåtan om vem som mördade Laura Palmer. En annan tv-serie som ägnade sin första säsong åt att lösa mordet på en annan ung, mördad skönhet var ”Veronica Mars”. ”The Killing” och ”Twin Peaks” har också nämnts i samma andetag. Till och med Sverige försökte sig på en epigon, explicit jämförd med Lynchs mardröm, i ”Sjätte dagen” med Helena af Sandeberg från 1999.

Småstadens hemligheter

David Lynch har en röntgenblick för småstadens mörker, det ruttna träet i de skinande vita staketen. Den serie som tydligast har utforskat samma domän är ”Bates motel”, vars skapare villigt erkänt inspirationskällan. Skaparna av ”Wayward Pines” skulle inte kunna förneka kännedom om ”Twin Peaks” existens utan att rodna generat. Men även mindre uppenbara exempel har haft småstadens förljugenhet som tema, som ”Desperate housewives”.

Det visuella

David Lynch förändrade inte bara tv-berättandet genom att släppa in det surrealistiska, utan han revolutionerade även hur tv kunde se ut i rutan. Han kuppade in videokonst på bästa sändningstid, tonsatt med Angelo Badalamentis fantastiska soundtrack som låg som en ilning över hela serien. Den tv-serie som tveklöst har inspirerats mest av ”Twin peaks” visuella uttryck är ”Hannibal”, som dessutom anammat det drömlika i berättandet.

TV: Angelo Badalamentis klassiska soundtrack.

Den tv-serie som tydligast har druckit ”Twin Peaks”-kaffet är aktuell just nu, och kommer således att konkurrera med originalets uppföljare. Jag syftar på redan nämnda ”Riverdale”, där Acke och hans vänner från serietidningen placeras i en ”Twin Peaks”-miljö och får gräva i småstadens hemligheter för att lösa mordet på rikemanssonen Jason Blossoms.

Efter att ha följt ”Riverdale” på Netflix under våren, känner jag mig måttligt sugen på ännu ett besök i en liknande uppfuckad stad. Vi har, som sagt, redan sett ”Twin Peaks” uppföljare. Serien var före sin tid på 1990-talet, men i dag, två decennier senare, är den efter sin tid.

Där ligger förbannelsen i det nyskapande, åtminstone för den som vill värma upp gamla rester. Det som en gång var nyskapande, och därefter kopierats till leda, mister sin fräschör. Filmvetare hyllar det innovativa i ”Citizen Kane” och utnämner den till tidernas bästa film, men hur många vanliga filmälskare, som inte känner till hur den förnyade berättandet, förstår dess storhet?

Säkert kommer det sitta någon osnuten tonåring, som inte var med när det begav sig, och avfärda uppföljaren till ”Twin Peaks” med att den är en trött kopia av ”Riverdale”.

Fotnot: Skärmen är en återkommande krönika om trender och fenomen inom rörlig bild.

Läs mer: Fler krönikor och kommentarer av Kristian Ekenberg

Annons
Annons
Annons