Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Lägg vikt på tyngden

+
Läs senare
/
  • Det blir rätt tungt på stången efter ett tag, det blir heller inte lättare att koncentrera sig när man har en fotograf ovanför huvudet.
  • Det är viktigt att böja rätt, sträcka på bröstet och hålla in hakan för att belastningen ska hamna rätt
  • Mina armar höll på att domna av i slutet av passet

”Få se om jag överlever det här” hör jag en tjej i 20-årsåldern säga när hon går i träningssalen på SATS. Precis så kände jag första gången jag skulle gå på Bodypump. Alla gick rutinerat in i salen och hämtade stepbräda, madrass, vikter och stång. Jag härmade så gott jag kunde.

I dag vet jag i alla fall vilka vikter som jag ska lägga vid min plats och på ett ungefär hur mycket jag orkar innan benen blir till spagetti och armarna domnar.

Bodypump är styrketräning i grupp med fria vikter, vilket innebär att du själv klär din stång med precis antalet kilo som du klarar av.

Den givna frågan blir då vad man klarar av. Om det inte vore för att ledaren inför varje ny övning, förutom att berätta grunderna, axlarna bak, spänn magen stå stabil och så vidare, även berättar vilken den lägsta rekommenderade viktmängden är, ja då skulle nog jag ha varit övermodig och knappt orkat mig genom passet.

– Är ni redo? Då kör vi, säger Petra Lassila Lifendahl som håller i dagens lunchpass.

Bodypump är populärt och SATS håller i ett pass varje dag. Onsdagar och fredagar fylls salen mellan 11.35 och 12.35 med folk som smiter från sina arbetsplatser i en timme för att lyfta skrot i grupp. När jag ser mig om möter jag ansikten i olika åldrar och även om majoriteten är kvinnor är det några män som har hittat hit.

Jag undrar när styrketräning gick från att vara en mansdominerad träningsform till att domineras av kvinnor? Kan det vara för att bodypump är styrketräning i grupp och att det tilltalar kvinnor mer än att stå ensam framför spegeln och pumpa? Medelåldern ligger runt 30 men det spretar åt både hållen på det här passet. Alla lika fokuserade på sig själva och sin stång att ingen bryr sig om att jag har hälften av de vikter som den bredvid mig har.

Vi börjar med uppvärmning och då ska man ha minst 2,5 kilo på stången. Genom att lyfta på olika sätt i olika ställningar tränar vi rygg, axlar, lår, biceps, triceps och allt vad det kan heta. Hela kroppen får verkligen sin träning.

När vi för andra gången utsätter låren för träning i form av utfall känner jag att spagettibenen är på väg. Jag är helt mör och blir lycklig inombords när låten slutar och det är dags för att lägga sig ner på golvet och träna mage. Vi börjar med sneda situps för att sedan gå över till vanliga.

– För den som vill går det bra att lägga en vikt på bröstet nu när vi kör raka situps, säger Petra Lassila Lifendahl.

Jag skippar några extra vikter och konstaterar att bodypump är ett pass koncentrerat på ren styrketräning och är ingenting för den som vill förbättra sin kondition. Vi byter position ofta och det gäller att man hänger med de första gångerna men efter några pass släpper förvirringen något och övningarna börjar kännas enkla. Salen är faktiskt inte fylld med ”innepinnar” som tjejen i receptionen sa utan några är nybörjare. SATS äldsta medlem är 87 år, jag undrar om denne går på bodypump och tänker att jag i så fall säkert har mindre vikter på min stång.

Dagen efter är träningsvärken ett faktum och både spagettibenen och de avdomnade armarna är på plats.

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons