Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Maxa träningen med en kompis

+
Läs senare
/
  • Träna ihop med en kompisDe här övningarna är funktionella, det vill säga de aktiverar många muskelgrupper samtidigt och man rör sig över flera leder. Det ger en allsidig träning, då stora delar av kroppen får sig en genomkörare i samma övning, även pulsen går upp och konditionen tränas. Varje övning bör upprepas 15 till 20 gånger med bibehållen hållning. Medan du tränar står kompisen bredvid och kontrollerar hållningen och assisterar enligt bildtexterna. Alternera sedan.Axel Sjöstedt och Marcus Nordahl tränar tillsammans. Med en träningskompis är chansen större att det blir av.1. Triceps med käppHåll två käppar (cirka tre centimeter i diameter) som stavar framför dig med händerna i brösthöjd. Låt hållningen vara neutral och spänn magen och rumpan. Fall ner så att huvudet kommer i höjd med händerna. Pressa dig tillbaka upp till utgångsläget med bibehållen hållning.Du tränar: Triceps (baksidan av överarmen), magen, höftböjaren.
  • 3. Utfall med fliesStå i låg utfallsposition, det vill säga med bakre knäet strax ovanför golvet. Ta ett steg fram samtidigt som du pressar ut armarna från sidan av kroppen. Din träningskompis står bakom och håller emot med lämplig belastning och drar sedan ner dig till utgångsläget.Du tränar: Ben, rumpa, axlar.
  • 2. Liggande ryggrad med käppStå med käpparna framför dig som i övning ett. Gå framåt samtidigt som du lutar dig bakåt tills du blir liggande med kroppen i linje med golvet med sträckta armar. Dra dig upp så att axlarna nuddar händerna.Du tränar: Axlarnas baksida, biceps (armens framsida), ryggen, rumpan.
  • 4. BasebollrotationStå med armarna sträckta rakt fram och ut från kroppen, ha neutral hållning och lätt böjda ben. Din kompis pressar dina armar åt sidan medan du håller emot. På tillbakavägen pressar du tillbaka armarna medan kompisen håller emot.Du tränar: Mage, höfter, axlar, bröstrygg.
  • 5. Upphopp med kastStå med fötterna parallellt, böj benen och gör ett upphopp. Samtidigt står din kompis bakom dig och tar tag om din midja och kastar upp dig i luften.Du tränar: Rumpa, ben, kondition.Kompisen tränar: Axlar, rygg, rumpa.

Med en kompis vid sin sida blir det inte bara roligare att träna. Träningen blir mer effektiv när man peppar varandra, kontrollerar tekniken ger en extra hand när den andra inte orkar mer. Dessutom blir det svårare att dra sig ur när man bestämt tid med någon.

Det är lätt hänt att hitta på skäl till att strunta i träningen. Hur många gånger har man inte tänkt: ”Jag är så trött efter den här långa arbetsdagen, jag kan träna i morgon”. Och vips har man krupit upp i tv-soffan i stället för att svettas på gymmet.

Men den som har en träningskompis kommer inte lika lätt undan. Erfarna fystränaren Jose Nuñez driver träningsanläggningen Bodies in motion på Södermalm i Stockholm. Han märker stor skillnad mellan de som tränar ihop med andra och de som tränar själva.

– Träningen blir av på ett annat sätt om man har bokat tid med någon. Det blir svårare att hitta på dåliga ursäkter till någon som kan bli besviken eller sur om man inte dyker upp, säger han.

En annan viktig fördel med att ha en träningspartner är att denna kan kontrollera ens teknik. Det är inte alltid lätt att själv se om man tappar hållningen eller om knäna pekar åt fel håll. Dessutom kan man peppa varandra så att man tar i med oanade krafter.

– Och när den tränande inte orkar en enda repetition till, kan den bredvid hjälpa till på traven med sin egen styrka, och på så vis kläms de allra, allra sista krafterna ut. Allt det här gör att träningen blir mer effektiv, menar Jose Nuñez.

Han tycker inte att man ska vara rädd för att skaffa en träningspartner som är lite bättre än en själv.

– Tvärtom kan det vara en fördel att träna med någon som är kunnigare, som kan lära ut teknik och nya övningar, det gör att man utvecklas snabbare. Samtidigt känner partnern att han eller hon är bra, vilket kan ge skjuts åt självförtroendet och viljan att utvecklas.

Axel Sjöstedt har gymtränat med sin kompis Marcus Nordahl i flera år. De har haft mycket att vinna på att träna tillsammans.

– Utan Marcus hade jag inte varit på den nivå jag är i dag. Vi är lite som katt och råtta, vi försöker hela tiden hetsa varandra till att ta i mer. Vi tråkar varandra genom att säga saker som: ”Du är ju inte ens svettig i pannan”, fast den andra kanske badar i svett. Vi triggas båda av den här sortens kommentarer.

Men ibland när Marcus tar i lite för mycket för sitt eget bästa ber Axel honom att ta det lugnt så att han inte skadar sig. Det gäller helt enkelt att anpassa sin jargong efter den andras dagsform.

Axel och Marcus lärde känna varandra på gymmet, och det är de glada för.

– Det blir mycket roligare att träna när man har någon att dela träningen med. Och ibland fortsätter vi att umgås efteråt, går och fikar och sådant, säger Marcus.

Det blir svårare att hitta på dåliga ursäkter till någon som kan bli besviken eller sur om man inte dyker upp...

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons
Detta är en annons