Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

3-seriens värsting driver på fyra

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON BMW 330 Xi touring med halvljus av xenontyp som ger mycket effektivt ljus.17-tumshjul med specialfälgar ingår.

Tre år efter introduktionen har BMW 3-serie en femte familjemedlem � compact. Och nu finns serien också med fyrhjulsdrift. Det innebär ett otal olika modeller totalt. Det finns ju gott om olika motorvarianter också.

Tre år efter introduktionen har BMW 3-serieen femte familjemedlem - compact. Och nu finns serien ocksåmed fyrhjulsdrift. Det innebär ett otal olika modeller totalt.Det finns ju gott om olika motorvarianter också.
Under hösten kom sex förnyade sexcylindriga motorersom används i 3- och 5-serierna samt i Z3.

GD har kört den nya treliters toppmotorn i en touringbilmed permanent fyrhjulsdrivning. Beteckningen på bilens bakstamär 330 Xi.

Den nya maskinen, som ersätter 2,8-litersmotorn, harimponerande dragkraft från låga varv. Och som alltidhos BMW fortsätter motorn att dra långt upp i registretutan att orsaka vare sig oväsen eller vibrationer.

Det enda tråkiga, förutom bilens pris förstås,är också det en prisfråga. Och det är attbränsletörsten blir hög. Visserligen är bränsledeklarationenmåttliga 9,6 liter per 100 km men i verkligheten blir detmer.

Vid mångmilakörning på E4 klarade jag migenligt färddatorn ganska precis enligt deklarationen. Meni kombination med småkörningar i stan ökar snittetsnabbt. Jag nådde medelförbrukningen 12.2 liter.

Då ska erkännas att det ingick litet "buskörning"på avskild plats. Jag fick chansen att prova bilen påförrädiskt is/snöunderlag på en landningsbanavid före detta F15 i Söderhamn.

Där sattes fyrhjulsdriften och den dynamiska stabilitetskontrollen,DSC, på prov. Bilen klarade undanmanövrar påen av provslingorna med sådan bravur att en instruktörsom fick åka med gapade när han insåg att bilenhade friktionsdäck och alltså saknade dubbar.

Finns gränser

När man är på väg att överskridagränserna för sidogreppet hör man korta knäppsom visar att något eller några hjul bromsas in. Ochså stryps motorn alldeles oavsett hur mycket man gasar på.

Men man ska ha klart för sig att elektronik inte klararallt. En kväll när jag satt och slökörde istan och gjorde en 90-graderssväng i en t-korsning kanadebilen iväg i sidled på en isfläck och stannademed bredsidan mot en snövall. Varken jag själv ellerDSC-systemet kunde häva sladden. Jag överskred den fysikaliskagränsen för väggrepp fast farten var på sinhöjd 20 km/tim...

BMW:s fyrhjulsdrift är konsekvent, samma typ som finnsi SUV-bilen X5. Den ligger alltid i och skiftar inte beroendepå respektive hjuls grepp. 38 procent av kraften gårtill framhjulen och 62 till bakhjulen. Det innebär att bilenfår lätt känsla av bakhjulsdrift i halka. Markfrigångenär 17 mm högre än för standardbilarna i 3-serien,ett plus på dålig väg och vid mycket snö.Jag märkte inte några negativa effekter av höjningenvid normal körning.

Kopplingen är hårdtrampad och tar tvärt, enfaktor som tar bort ett uns av körglädjen i alla fallde första dagarna. Både jag och andra som kändepå bilen dabbade oss med motorstopp som följd. Kanskelika bra av den orsaken att bilen fortfarande har bara fem växlarnär allt fler konkurrenter erbjuder sex i sina häftigaremaskiner.

Rolig att köra

För övrigt är bilen enormt rolig attköra och ger i de allra flesta situationer föraren känslaav total kontroll.

Förarplatsen är lika prydlig som alltid i BMW. Attman kör versionen med toppmotorn syns också, utom påförbrukningen. Mätartavlorna på just 330-versionenpryds nämligen av smala kromringar.

Men snälla BMW, vore det inte dags att ta bort bränsleåtgångsnålensom vrider sig över skalan mest hela tiden beroende pågaspedalens läge och aktuell fart. Sådana värdenvisas bäst digitalt.

BMW:s förarplats är bra men känns inte heltup-to-date längre. Konkurrenter har stolar som är bättreoch som framför allt är lättare att ställain. Layouten på instrumentbrädan känns hellerinte helt fräsch även om jag inte har några direktaanmärkningar. Aluminiumstuket istället för fuskträär snyggt.
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons