Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Alfa på nya spår med Årets bil

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Fräck front. Alfas kylargrill behåller formen men har i Alfa 147 förstorats kraftigt. Alfakännare ser likheter med en modell som kom 1949. Idag finns bara tredörrarsbilar.

Det här är en bil som väcker uppmärksamhet. Häftig, fräck. Ja den sticker ut. Och den är skojig att köra. Här kan man verkligen tala om körglädje.

Annons
Det handlar om Alfa 147, Årets bil i Europa2001. Det är första gången Alfa Romeo gören bil i Golfklassen. Varför kan man undra sig. Räckerdet inte med de bilar koncernmärket Fiat har? Tydligen inte.En del av svaret är förmodligen att Alfa 147 bjudermycket av det en Fiat Bravo eller Brava knappast gör. Nämligendet jag redan försökt beskriva.

Alfa Romeo nöjer sig inte längre med att vara nischmärke.147 är tänkt att bli en folkbil.

För många svenskar är en Alfa Romeo liktydigtmed en rosthög. Många minns vi Alfasud som inte vargjord för våra vintrar med saltade vägar. I daghar även italienska tillverkare insett att deras bilar måstetåla även annat klimat än det runt Medelhavet.Alfa har bara åtta års rostskyddsgaranti (förvad en sådan egentligen är värd) när mångaandra har både tio och tolv. Det kan nog spä påmisstänksamheten.

"Alfa Romeo har en oförtjänt stämpel idag.Ingen skulle vara gladare än vi om vi hade 15 års garantiistället", säger Italienska Bils affärsområdeschefPeter Svärd.

Han skulle också helst se Alfa Romeo i miljöklass1. Det intresset finns inte hos italienarna. Alltså äralla Alfor treor. Ett annat problem för både Fiat ochAlfa Romeo är ett ofullständigt återförsäljarnät.Italienska Bil har inte en enda återförsäljarei hela länet, dock verkstad i Gävle. "Vi jobbar påsaken, naturligtvis måste vi ha representation i Gävle",är ungefär det svar jag fått när jag frågatom Fiat/Alfa i Gävleområdet de två senaste åren.

Uppkäftig

Åter till 147-an. Bilen har ett klart uppkäftigtutseende med sin dominerande grill. Under våren finns endasttredörrarsbilar att tillgå. Efter sommaren kommer ocksåbilar med fem dörrar. Bakdörrar kostar 5 000 kronorextra, men jag skulle inte tveka en sekund att invänta enfemdörrars.

En behaglig, lätt exklusiv atmosfär slår emotmig första gången jag öppnar dörren. Sätetomsluter kroppen väl, klädseln är skön velour.Säteshissen är lättarbetad men inställningenav ryggstödet krånglig. Ratten är helt ställbar.Det är lätt att få bra körställning.Men varning för kängor och andra breda skor. Pedalställetär klart avpassat för smidiga skor och helst inte storafötter.

Instrumentbrädan är snygg i mina ögon med plastsom ger ett påkostat intryck. Det finns gott om fack somhar gummi eller textilklädsel i botten. De djupt försänktamätartavlorna är vita med röda siffror. Som passagerarekan man glömma bort att försöka kolla in hur fortdet går. Den osmarta graderingen gör det svårtäven för föraren.

Bak sitter två hyggligt när man väl krånglatsig in.

Bagageutrymmet är inte 147:s starka sida. Men åkerhögst tre kan man med delvis fällt baksäte fåin full utrustning för en fjällvecka inklusive skidor.

Nöjeskörning

Bilen är väldigt rolig att köra. Påkurvig väg kommer den mest till sin rätt med härligbalans och precis styrrespons. Lägg till det den varvvilligamotorn med Alfasound (den slår av först efter 7000-markeringen)och en i det närmaste perfekt växellåda.

Provbilen hade motor på 1,6 liter och 120 hästar.Instegsversionen har samma motor med 105 hästar. Dessutomfinns en 2-litersmaskin. Bilen är inte billig men har godutrustning. AC är standard liksom antispinn och farthållare.Och hela sex krockkuddar. Plumpar som jag ser det - elsätesknapparnaär svåra att hitta. Och tanklocket måste öppnasmed nyckeln. I år hoppas generalagenten att 500 bilar skafinna svenska köpare. Det låter inte osannolikt.
Annons
Annons
Annons