Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Årets bil med sotfälla

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Höjd ger rymd. Peugeot 307 har väl tilltagen höjd, en av hemligheterna bakom de goda utrymmena i kupén. Kraftiga svarta plastlister runt karossen minskar risken för lackskador.

Peugeot 307, Årets Bil 2002, laddas ytterligare. Nu finns den också med den nya HDI-dieseln med partikelfälla. När modellen lanserades i somras gick den att köpa med en 90 hästars diesel. Den nya motorn är 20 hästar starkare med högre vridmoment och piggare temperament. Partikelfällan gör att dieselns kanske svåraste belastning, sotpartiklar, reduceras till samma låga nivå som i en bensinmotor.

Annons
307 HDI är först i modellserien medelektronisk stabilitetssystem, ESP, som standard.
 
Jag kan bara konstatera efter att ha kört bilenpå riktigt besvärligt vinterlväglag - systemetökar körsäkerheten dramatiskt. Det är nästintill omöjligt att få bilen att glida i sidled ensvid häftiga undanmanövrar.
 
Att få den i sladdning är ännu svårare.Bra väggrepp kan å andra sidan locka till högrehastighet. Någonstans går alltid gränsen därnaturlagarna tar över all teknik. Så är det bara.
 
ESP utvecklas snabbt av många biltillverkareoch införs nu, i varje fall som tillval, på allt mindrebilar. ESP går till exempel att köpa till i nya VWPolo. Elektronik känner av bilens hastighet, rattvridningar,bilens acceleration i sidled och rotationshastigheten runt vetikalaxeln.Systemet analyserar om bilen överstyr eller understyr. Hjulenbromsas individuellt och motorns vridmoment minskas vid behovså att bilen följer den kurva som föraren valt.Svårt att beskriva, bör upplevas i verkligheten! ESPinkluderar också antispinn som ökar drivhjulens dragförmåga.
 
I reklamen framställs 307 som rymligast i klassen.Det kan stämma. I vilket fall som helst känns bilenbetydligt större än vad den ser ut för. Dåtänker jag både på utrymmen i kupén ochkänslan av att köra den.
 
Man sitter ganska upprätt och har gott om platsupp till taket, även i baksätet. Stoppningen i dynornaär relativt fast för att vara av franskt ursprung. Braalltså. Och volymen innanför bakluckan är klartbättre än vad man kan förledas tro när manser bilen utvändigt. Dock kan invändas att tröskelnär hög.
 
Ratten är helt ställbar, ryggstödendock inte steglöst justerbara. Förarplatsen fungerarväldigt bra. Ett undantag finns - påslaget förstolsvärmen är gömt i sitsarnas nederkant. Radionhar utmärkta fjärreglade intill rattkransen.
 
307 är i stort sett välutrustad. Men ensak får mig att rysa. Tanklocket måste öppnas/låsasmed nyckel.
 
Sikten runt om är inte 307:s bästa sida.Vindrutestolparna stjäl mycket sikt och snett bakåtär det också klent.
 
En liten skönhetsfläck körmässigt- kopplingen är ganska hård och tar tvärt. Litetslapp hantering vid start och ett motorstopp är snubblandenära.
 
Motorn är rapp och har härligt drag redanstrax över 1500 varv. Max vridmoment, 250 Nm, kommer redanvid 1750 varv. Och den drar oväntat högt upp i varvregistret.
 
Motorn knackar tydligt på tomtgång,till och med mycket från utsidan. Dieselljudet hörsfaktiskt också vid jämn landsvägsfart. Den bullrardock inte mer än att vägljudet som släpps in dominerar,åtminstone i baksätet.
 
Deklarationen är imponerande 5,2 liter per100 km. Snittet för mig blev mycket högre - 7,2 liter.I sanningens namn var bilen väldigt ny och många kortkörningaringick.
 
Den dag Sverige släpper på straffbeskattningenmot dieselmotorer blir 307 HDI högintressant.
Annons
Annons
Annons