Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Aristokrat i tiden

+
Läs senare
/
  • Uppstickare. Rover 75 väcker fortfarande uppseende och har första halvåret  sålt närmare 400 exemplar i Sverige.

Aristokratisk är den, �seventyfive", med drag av konservativ engelsk herrklubb. Men ändå en bil i tiden.

För några år sedan dödförklaradeRover har ryckt upp sig under överinseende från nuvarandeägaren BMW.

Modell 75, helst vill Roverfolket att även vi svenskarska tolka modellsiffran enligt den engelska benämningen,har mottagits mycket väl. Och ännu ett halvårefter lanseringen är det många som tittar en gångextra när en Rover 75 dyker upp i trafiken. Det är intebara Jaguar S-type, en konkurrent med högre prislapp, somuppmärksammas alltså.

Nya Rover lyckades inte vinna tävlingen om Åretsbil i Europa men kom på en hedrande tredje plats. Och dethar blivit rader av utmärkelser. Bland annat utsågsmodellen till Årets importbil i Japan.

Det här är ingen dussinbil, speciellt inte närdet gäller utseendet. Och det är förståsen bil som kräver ett rymligt bilkonto. Utgångspriset230 000 är visserligen inte speciellt blodigt jämförtmed till exempel Audi A6 och Volvo S70.

Det stiger snabbt för den som väljer till diversepaket för att få en bil inte bara med träpanelerutan också med attribut som läder, antispinn, fällbartbaksäte, farthållare, navigationsutrustning och diverseannat. Provbilens pris med motor på 2,5 liter och femväxladautomat var faktiskt mer än 100 000 högre än grundprisetför bilen med en tvåliters sexa.

Närmare 400 Rover 75 fann köpare i Sverige under1999 och då får man komma ihåg att bilen introduceradesi början av sommaren.

Bilen har en läcker förarplats med sina ovala mätaremed vit botten och tunna kromringar. Mer läckert änlättläst. Valnötspanelerna och läderklädseln,blåfärgad i provbilen, passar utmärkt ihop. Tyvärrär lädret kallt att sätta sig på vintertid.El-trådarna i sitsarna fram tar ovanligt lång tidpå sig att komma igång . Och när de välbörjat värma stjärten slår strömmenav.

Två personer sitter komfortabelt fram med den lillainvändningen att bredden på benutrymmet på passagerarsidankänns smalt. Baksätet är också avpassat förtvå med utrymmen som många långväxta säkerttycker är i snålaste laget.

Inte heller bagaget hör till Rovers främsta företräden.Tröskeln är hög, luckan smal och volymen inte alltförimponerande. Och, tråkigast, luckan måste öppnasinifrån bilen och saknar handgrepp på insidan. Undergolvet finns nödreservhjul.

Läderklädsel innebär också el-inställningav förarstolen med tre minnen. Det är lätt attfå bra körställning eftersom ratten är ställbari alla riktningar. Det högt uppdragna bakpartiet bidrar tillusel bakåtsikt.

Bilen är utmärkt trevlig att köra. Den V-byggdasexan och den femstegade lådan harmonierar väl ochinbjuder till avslappad körning.

Växling sker nästan omärkligt vid normal körning.Lådan har ett vinterläge för mjukast möjligastart på halka. Tyvärr ger kombinationen av motor ochväxellåda en avsevärd bränsletörst.

Deklarationen är 11,6 liter per tio mil. Provveckan gaven medelförbrukning av 12,4 liter. Bilen hade dubbdäck,det var ofta kallt och en hel del småkörningar ingick.Ändå, det är för mycket.

Jag körde bilen något tiotal mil i somras och hargoda minnen från den resan.

Nu blev det mycket utpräglad vinterkörning med bådekyla och isiga och knaggliga vägar. Bilen skötte sigbra även på halka, vilket det väl fungerande antispinnsystemethar stor del i. Men det är alltså inte standard.

Litet frågetecken för visst knirr i karossen isträng kyla och på knaggligt underlag. Och sidorutornaförblev delvis isiga vid 15 minusgrader trots nära 20mils körning.

Jag tror man inte längre behöver vara räddför Rover av kvalitetsskäl. Litet generösare garantierskulle kanske få vissa ännu tvehågsna att vågaköpa. Två år på nybilen och sex årför rostskyddet ligger precis inte i topp.
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons