Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Audi - den andra generationen

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Fräckare. Nya Audi A3 har fått ett bulligare utseende än föregångaren. Ökat axelavstånd är välgörande för utrymmet i kupén.

Andra generationens Audi A3 är den andra bilmodellen på marknaden byggd på den kommande Volkswagen Golfplattformen. Först ut var högbyggda VW Touran. Nya Golf dyker upp i höst.

Annons
A3 är en kompakt finbil som så här långt bara finns i tredörrarsutförande. Och det är inte speciellt kul, inte ens när man bara åker en eller två. Framdörrarna är så breda att man oftast har problem att öppna dem på parkeringsplatser med bilar i rutorna bredvid. Fast det kommer en femdörrars också.
Och en massa motorvarianter med en sexcylindrig maskin på 250 hästar på topp. Fyrhjulsdrift och koncernens nya DSG-växellåda (Direct Shift Gearbox) kommer också att erbjudas. DSG-lådan har sex växlar och kan sägas vara en kombination av en manuell och en automatisk låda.
Plus en massa andra tillbehör som gör en i grunden dyr bil riktigt kostsam. Priset börjar på 184 000 kronor för A31,6. Prislappen på 3,2 Quattro börjar vid 326 000 kronor.

Provbilen med den nya direktinsprutade tvålitersmotorn, 2,0 FSI, kostar från 209 900 kronor. Med diverse tillbehör stiger prislappen till 234 000. Ändå saknas "självklarheter" som färddator och farthållare. Dessa tillbehör kostar vardera 3 500 kronor.
Nya modellen är aningen längre och aningen bredare än föregångaren. Och har sex centimeter ökat axelavstånd, vilket innebär mycket för utrymmet i baksätet. Två personer sitter bekvämt med gott om plats både för ben och huvud. Bilens midjelinje är ovanligt hög och sittdynan är lågt placerad. Det gör att man känner sig väldigt liten från baksätesnivå. Det är en mindre gymnastikakt att ta sig i och ur baksätet trots att framstolarna står i sitt främsta läge. De är för övrigt oväntat lätta att skjuta framåt.
Den nya modellen har fått kompaktare utstrålning, i varje fall framifrån. Annars är skillnaden i utseende inte speciellt stor trots att det handlar om en helt ny bil.
Förarplatsen är väldigt tydligt Audi. Inspiration har uppenbarligen hämtats från TT-modellen. De runda luftutsläppen på panelen liksom ribborna framför växelspaken verkar komma direkt från TT. Framstolarna är bekväma och ratten är ställbar i alla ledder.

Bilen är välisolerad och tyst, motorn hör man knappt. Däcksljud från grov asfalt är i stort sett det enda oljud som leds in i bilen.
Bilen har mycket fin styrrespons och balans. Det lockar till sportig körning när vägen blir kurvig. Ändå inger bilen en mjuk och behaglig känsla när den rullar fram på breda och fina vägar.
FSI-motorn ersätter koncernens alldeles utmärkta 1,8-maskin med turbo. 1,8T finns i flera olika utföranden i åtskilliga modeller från VW, Audi, Skoda och Seat. Den nya direktinsprutade motorn ger samma effekt, 150 hästar, som 1,8T i basutförande. Däremot är vridmomentet i den nya motorn något lägre, 200 Nm mot 210.
Direktinsprutningen av bränslet ska innebära lägre förbrukning och renare avgaser. Det där med låg förbrukning måste tas med en nypa salt. För att klara deklarationen på 6,9 liter per 100 kilometer gäller det att hantera gaspedalen som hade man ett ägg under foten. Min förbrukning låg två liter högre trots att jag inte körde bilen speciellt hårt.
FSI-motorn svarar bra på gaspådrag och varvar högt innan vartalsregulatorn säger stopp. Men lika mycket körglädje som 1,8 T kan den inte erbjuda.
Känslan i detaljer är hög och finishen känns fin. Fattas bara annat i en så pass dyr bil. Men litet fundersam blir jag ändå när jag hör att det börjar skramla någonstans från bilens bakdel. Det visar sig vara det tredje bromsljuset ovanför bakrutan som lossnat. Ljusrampen skulle ha lämnat bilen om inte eltrådarna hållit den kvar. Får kanske ses som ett olycksfall i arbetet.
Första generationens A3 kom 1996 och har sålts i14 000 exemplar i Sverige.
Olle Hildingson
026-15 96 38
olle.hildingson@gd.se
Annons
Annons
Annons