Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bäst i det dolda

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Förnyad. Japanska Subaru Impreza kom i våras ut i delvis nytt utförande. Det mesta känns igen från tidigare. på gott och ont.

En mellanklassare som inte sticker ut speciellt. Så har det inte varit tidigare och är det inte heller när modellen nu kommit i uppfräschad version. De nya strålkastarna och bakljusen är trendriktiga.

Annons
Bilen har en dold egenskap. Den är bra mycket bättre på att ta sig fram än de flesta konkurrenterna. Väldigt bra stabilitet och balans har förbättrats ytterligare genom förfinad chassisättning.
Det handlar om Subaru Impreza, med permanent fyrhjulsdrift och lågväxel att ta till när det blir riktigt kärvt med framkomligheten. Systemet tillhör marknadens enklare med 50-50-fördelning av motorkraften fram och bak.
Därmed inte sagt att det skulle vara sämre än andra fyllda av elektronik som fördelar om kraften blixtsnabbt beroende på underlag. Subarus system brukar alltid ligga i topp i framkomlighet i jämförande prov mellan 4WD-bilar
Fyrhjulsdriften hjälper bilen att suga sig fast alldeles oerhört i kurvor. På vintervägar kommer den verkligen till sin rätt. Vid vardagskörning på asfalt märker man inte något särskilt. Jag kunde inte avhålla mig från ett busprov på en grusplan.
Det var det närmaste jag kunde komma en vinterväg. Där gasade jag på och svängde samtidigt. När greppet börjar släppa är bilen fortfarande lätt att hantera. Bakhjulen varnar genom driva ut. Precis som med bakhjulsdrift alltså. Genom att lätta aningen på gasen återkommer stabiliteten direkt.
Subaru, vars hela program är fyrhjulsdrivet, har sina entusiaster inte minst bland folk som ofta drar tunga släp. Hästägare till exempel. Bilarna är nämligen otroligt effektiva att tugga sig fram i snö likväl som i lös sand.

Subarubilarna är ovanliga även på ett annat sätt. De har boxermotor. Provbilen hade den gamla trotjänaren på två liters volym och 125 hästar. En motor med motliggande cylindrar ger nästan inga vibrationer och avger ett härligt vindande ljud. Men jag måste säga att jag numera finner maskinen tämligen sävlig. Och även om bränsledeklarationen har sänkts (från 9,6 till 8,9 liter per 100 km) så är motorn fortfarande bara i miljöklass 2000. När i stort sett alla konkurrenter visar upp miljöklass 2005. Det känns nattståndet.
Växellådan är fortfarande inte världens mest lättanvända, jag upplever den som lika knölig som sist jag körde en Subaru.
Motorrummet ser fortfarande ut som ett ormbo. Ingen förskönande motorkåpa här inte. Dock är kontroll- och påfyllningspunkterna lätta att lokalisera.
Imprezan ger även i vissa andra avseenden ett något billigt intryck. Det gäller i mina ögon främst plasten i inredningen. Det är en sak att bilen känns trist med grå/svarta nyanser. Instrumentpanelen och, inte minst solskydden, har inte den sorts material som känns rätt i en bil för långt över 150 000 kronor. Och de få förvaringsplatserna för småsaker saknar "gummibotten" Hård halkig plast är inte kul.
Framstolarna ger bra sittställning och stöd inte minst i sidled. Ryggstödet är inte steglöst ställbart. Ratten kan vippas men inte justeras i längsled. Nackskydden är numera aktiva mot whiplash.
Bak är både huvud- och benutrymme helt OK för en bil av den här storleken. Femte dörren ger bra tillgång till lastutrymmet som dock inte är speciellt rymligt.
Nya modellen har en ilsket ljudande och ljudande bältesvarare. Tyvärr dock bara för föraren.

Den enkla och utmärkta fyrhjulsdrivningen talar för Impreza. På vissa områden känns dock modellen inte riktigt i nivå med många konkurrenter. Finesser som elektronisk sladdparering finns inte att köpa till. Inte heller sidokrockgardiner. Däremot är klimator dess bättre numera standard.
Impreza saknar lyktspolning. Det känns trist i en iövrigt idealisk vinterbil.
För den som kräver sportigare bil finns Impreza i två häftigare versioner,WRX med motor på 225 hästar och priseet 288 900 kronor. Värstingen WRX STi ärf en förklädd rallybil med maskin på 265 hästar och prislappeb 379 900 kronor.
Olle Hildingson
026-15 96 38
olle.hildingson_gd.se
Annons
Annons
Annons