Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Bullig gul best lämnar ingen oberörd

/
  • Foto: MATHIAS FORSLÖF Hungrigt utseende. Framifrån ser nuvarande generation av Corvette, fyra år vid det här laget, riktigt hungrig ut. De uppfällbara strålkastarna har hängt med i årtionden.

Inte sedan jag senast satt bakom ratten i en Corvette för fyra år sedan har jag blivit så uttittad i en bil. Uppmärksamhetsfaktorn på denna håriga best är fortfarande maximal. Provbilens kycklinggula färg minskade den knappast.

En strikt tvåsitsig bil med uruselt bagagerumtrots mått som gör att man med nöd kan trängain den genom dörren i ett normalt svensk villagarage. Kandet vara något att skriva om? En bil som till rågapå allt måste köras extremt försiktigt överde numera så vanliga vägbulorna för att inte spoilernska skrapa i. Den fria höjden en bit in under nosen ärynka 9,5 centimeter... Alltså ingen bil vare sig förskogsvägar eller Gävlegator efter snöfall.

Svaret på frågan är enkelt redan efter förstadagens innehav. "Alla" har frågor och kommentarer om Corvetten,även personer som normalt bara ser en bil som ett nödvändigtont.

Första Corvetten kom 1953 och stack av rejält frånChevrolets övriga bilar. Flera generationer senare leverden vidare och är en riktig kultbil. Man behöver baragå in på nätet och titta. Sökningen Corvettebegränsad till svenska texter på Eureka gav mer än2 000 träffar. Det säger kanske något om modellenseller snarare modellernas popularitet.

Modern trots allt

En V8-maskin på drygt 340 urstarka hästarär i dag den moderna maskin, helt i lättmetall, somdöljs under jättehuven. Modern i den meningen att dentrots allt inte drar uppseendeväckande mycket bränsle.Mitt snitt blev 11,5 liter per tio mil trots att bilen nästanuteslutande rullade med himlen som tak, knappast bra förluftsläppet.

Å andra sidan lockas man inte köra för fortheller när vinden runt bakhuvudet når orkanstyrka.

Det är klart att en Corvette cabriolet mer har Kalifornieneller Florida som hemmaplan än kalla nord. Men ibland ärtill och med vårt klimat passande för att köraöppet.

Med tygtaket undangömt har man bra runtomsikt (nåja)även om den hög uppdragna aktern och den långasluttande huven gör det svårt att veta var bilen börjaroch slutar. Och så fyller de breda bakflyglarna åtminstonehälften av ytterspeglarna. Svängradien på en bitöver tolv meter gör Corvetten till en riktig drontosaurnär den ska parkeras.

Vägnjutare

Det är ute på vägen som den härbilen bör njutas. Och det behöver inte vara en motorväg.Det kan lika gärna vara Milbostigen eller Gavelstigen. Dethär är nämligen en amerikan med alldeles utmärktavägegenskaper! Styrningen är distinkt och den hårdafjädringen ser till att jättehjulen (18-tumshjulen bakpå provbilen kostar bra många tusen extra) hållerkontakt med vägbanan även i pressade situationer. Bilenhade omställbar fjädring (kostar 20 000 extra) som itourläge ger aningen mjukare gång.

Maskinen gör mycket av bilen. Den urstarka V8:an ärplacerad bakom framhjulen. Automatlådan, som är standard,finns vid bakaxeln för att ge bilen fördelaktig viktfördelning.Redan när man startar ger ljudet en föraning om attdet här är en riktigt mullig maskin.

Syns i rutan

Bilen har en instrumentfiness som jag snabbt komatt gilla väldigt skarpt. (Kostar också extra). Hastigheten,blinker och en rad andra viktiga data projiceras i vindrutan såatt man ser siffrorna som om de låg på vägenen bit framför nosen. Jag glömde snabbt bort de vanligainstrumenten. Allra bäst fungerar finessen i mörkermen siffrorna funkar också i fullt solsken.

Bilen är också fylld med andra finesser. En ären funktion som visar däckstrycket. Däcken kan förövrigt köras i 30 mil även om man skulle råkafå punktering. Bilen saknar reservhjul.

Det är mycket läder invändigt men tyvärrär detaljarbetet fortfarande inte det bästa. Och reglagenär lika simpla som i alla andra Chryslerbilar.

Suffletten är manuell. OK, den är ändårelativt lätt att fälla och lyfta efter litet träning.Men i en bil för långt över en halv miljon...När Peugeot 206 har en alldeles utmärkt automatisk fällning/lyftningi en bil för 150 000... Och det taket är inte av tygutan i plåt.

Corvetten har riktig bakruta, med el-trådar. I en bilsom knappast någon lär köra i vinterklimat.
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons