Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Cadillac utmanar med fräcka - fula? - former

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Sticker av. Cadillac CTS väcker uppseende med sina kantiga former och höga kaross. Stilen lovas gå igen i modeller längre fram. Snygg? Inte enligt min uppfattning.

Cadillac har för mig en klang av stora bilar, mycket krom och pösig elegans anpassad i första hand för amerikansk bilsmak. Det gäller inte längre.

Nya modellen CTS är formgiven av en tysk och är en bil med inte alls oäven spänst på vägen.
Säga vad man vill om utseendet, men fräckt är det med aggressiv front, en hel del nästan plana ytor och tvära karossveck. Många kommenterade bilen. Majoriteten tyckte den ser häftig ut, några tyckte att den är riktigt ful.
En sa "den ser ut som vilken Opel som helst." Det var väl att ta i men båda två tillhör ju liksom Saab General Motors-koncernen. Visst hämtas det influenser mellan märkena.
Jag tror inte det var någon som lyckades pricka rätt märke.
Inte speciellt många är bekanta med Cadillacs kylarsymbol. Och märkesnamnet står bara på ett enda ställe på bilen med pyttesmå bokstäver. Så i den här bemärkelsen är CTS, utseendet till trots, en anonym bil.

Cadillac är förstås långt ifrån en storsäljare i Sverige. Fram till och med maj inregistrerades 15 Cadillac i Sverige, det vill säga i en takt av tre bilar per månad. CTS började säljas först i maj. Cadillac går att köpa hos en rad Saab-Opelhandlare. I dagarna utsåg General Motors Kroymans Corporation BV i Holland till distributör av Cadillac och Chevrolet Corvette i Europa. På större marknader skapas "Cadillac Experience Centers". På de mindre marknaderna, dit definitivt Sverige hör, kommer nuvarande detaljister att erbjudas Cadillac- och Corvettekontrakt.
Cadillac lanserar fyra helt nya modeller i Europa, förutom CTS även SRX crossover, XLR roadster och nästa fullstora top-of-the-line-modellen.
CTS saluförs med två V6-motorer och har manuell låda i grundutförande. Provbilen hade största motorn på 3,6 liter och 220 hk/300 Nm och var utrustad med automatlåda.

Motorn och växellådan jobbar tyst och smidigt och känns väl avpassade till varandra. Accelerationen vid omkörningar räcker mer än väl. Jag klarade bilen på en medelförbrukning strax över elva liter per tio mil. Det är riktigt bra siffror, speciellt som deklarationen är 11,7. Jag brukar annars nästan alltid göra av med mer bensin än vad bränsledeklarationen anger..
Bilen har ett mycket spänstigare chassi än vad jag väntat mig och rymmer en hel del körglädje. Men så är också modellen framtagen med sikte på att tilltala även välsituerade europeiska män. Den typiske köparen väntas vara mellan 35 och 55 år med en hushållsinkomst över 600 000 kronor. Varannan köpare antas vara akademiskt utbildad.

Cadillac har sedan många år tillverkat genomgående framhjulsdrivna bilar men med CTS återgår man till drivning på bakhjulen. Spinnkontroll och elektroniskt stabilitetssystem, det senare ingår i ett lyxpaket för nästan 30 000 kronor, gör att man inte riskerar en orolig bakvagn ens vid vårdslös gashantering.
Åkkomforten är alldeles utmärkt. Framstolarna är väl utformade och har mycket goda inställningsmöjligheter. Synd dock att ratten endast är vippbar. Bältena sitter i stolarnas ryggstöd, vilket gör det lätt att ta på sig. Oavsett stolens placering hamnar bältet korrekt över axeln. Man sitter ganska lågt och eftersom karossidorna är långt uppdragna kände åtminstone jag mig litet instängd. Bakre delen av taket och bakrutan är kraftigt sluttande. Detta ger något begränsad takhöjd i baksätet. Huvudstöden bak går inte att fälla undan eller gömma i ryggstödet. Detta sammantaget ger riktigt usel sikt bakåt och snett bakåt.
Förarstolen har ett minnespaket för tre personer som även ställer om backspeglar, klimatkontroll, sankstöd och belysning. Även CD-växlare är standard.

Bagagerummet är i sig ganska rymligt men begränsas av trång öppning. Bakluckan saknar inre stängningshandtag.
Förarmiljön är inte helt lyckad. Mätarna är något svårtydda, och det är många knappar att hålla reda på, inte minst runt navigationsssystemets bildskärm. Dessutom uppstår irriterade reflexer i vindrutan från instrumentpanelen. Ratten har en hel rad funktionsknappar. Några av dem kan programmeras till nästan vilka funktioner som helst.
USA-bilar får ofta skäll för att ha dålig finish. Det gäller inte Cadillac CTS. Men det är en bit kvar till den känsla man finner hos Mercedes och BMW och varför inte hos Volvo och Saab.

OLLE HILDINGSON
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons