Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Den kuren har gjort Passat gott

+
Läs senare
/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Föryngringskur. Förnyelsen av Passat omfattar, som brukligt i modern biltillverkning, en delvis ny front och bakdel. De flesta nyheterna är dolda under skalet.

Passat har efter fem år förnyats försiktigt men ändå påtagligt. Den har blivit klart snyggare, troligtvis litet säkrare och förhoppningsvis utan inbyggda kvalitetsproblem.

Passat är succébilen som vållattillverkaren Volkswagen men framförallt många ägareproblem och orimliga väntetider på garantijobb.

Förra året var VW Passat sjunde mest såldabil i Sverige med drygt 14 000 registreringar.

När två månader av 2000 ännu äroräknade har modellen klättrat till fjärde platsefter de tre svenska bästsäljarna (Volvo 70-serien,Saab 9-5 och Volvo 40-serien). På tio månader registreradesi runda tal 9 450 Passat.

Tidningen Motor har varje år en enkät därnybilsägare betygsätter sina bilar. VW Passat, men ävenden mindre Golf, fick senast föga smickrande placeringar.

Det hängde ihop med vanliga fel, ett var bromsproblem,och långa väntetider på delar och service. Idag verkar VW-företagen ha kommit ifatt verkligheten igen.

Känns bättre

Min gissning är att "nya" Passat kommer attbehöva mindre tid på verkstad. Den känns i allahändelser mer gedigen och mer väl hopskruvad änföregångaren.

De nya varianterna, det finns många om man betänkeratt det finns sju motorer att välja mellan, har blivit mellan5 000 och 8 000 kronor dyrare. Prishöjningen är dockytterst måttlig med tanke på att utrustningsnivånhar höjts en god bit. Klimatanläggning är numerastandard.

Däremot får Passatköparen fortfarande betalaför att få huvudskyddsgardiner. Sådana ingåri ett paket där även ESP, ett elektroniskt antisladdsystemingår. Priset är i sammanhanget måttliga 7 900kronor.

Förädlad plats

Man känner sig snabbt välkommen som förareoch passagerare i den här bilen. Förarplatsen var redantidigare bra och har nu förädlats. Bland annat har mittkonsolengjorts maffigare. De kraftigt skålade stolarna är bekvämamed skön plyschklädsel. Förarstolens hisskonstruktionär mycket lätt hantera, svårare är att kommaåt ratten när man vill justera rygglutningen. Rattenär justerbar i alla ledder.

Min invändning mot förarplatsen är mätartavlornamed blått ljus och siffror i blått och röda visare.Mer tivoli än tittvänligt.

Hela kupén känns ombonad men möjligen litettrist med genomgående grå toner. Utrymmet föråkande är närmast överdådigt och sompassagerare bak sitter man bekvämt bakåtlutad, nästansom i sköna fåtöljen hemma.

Snål klippare

Provbilen hade den intressanta nya dieselmotorn på130 hästar och ett vridmoment på 3100 Nm redan under2 000 varv. Maskinen har ett klipp som imponerar. Det görockså bränsleförbrukningen med ett snitt påganska precis 0,6 liter milen. Jag blev mindre imponerad av detdieselknatter som faktiskt når in i kupén ävenvid jämn landsvägsfart runt 90 km/tim. Moderna dieslarbrukar annars vara svåra att avslöja med öratannat än vid kallstart och på tomgång.

Lådan är sexväxlad. Det extra läget kännsonödigt i en bil med så högt vridmoment såtidigt. Lådan var inte helt lättanvänd.

Backen trendskades till och från. Jag var flera gångertvungen att köra framåt, några centimeter baramen ändå, för att få i backläget.

Bilen uppför sig förträffligt väl utepå vägen, även när den provoceras i tvärakursändringar.

Det finns gott om detaljer som tyder på omtanke om brukaren.Knottriga gummimattor i alla fack, även i dörrfickorna,hör dit. Liksom kromad list istället för plasti tröskeln till bagagerummet, tyvärr med hög lasthöjd.En annan finess är den smarta lösningen med lampor undertilli dörrarna som lyser upp marken bredvid bilen när mankliver i och ur.

Passat är att räkna med även fortsättningsvis.
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons