Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Diskret kraftpaket för burgna

+
Läs senare
/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Landsvägslok. A6 Quattro med biturbo ser precis lika elegant och diskret ut som sina beskedligare syskon.

Kraft och utstrålning i överflöd. Audi A6 2,7 T Quattro, puh, är både diskret och en riktig rysare i en och samma bil.
Skillnaden mot beskedligare syskon är i stort sett bara en liten dekal. Men väghållning, motorresurser och pris ligger högt över standardnivå.

Quattro står för fyrhjulsdrift och2,7 T för en V6-motor med biturbo, det vill säga dubblaturboaggregat. När man trycker på gasen ordentligtsuger bilen iväg med sådan frenesi att man verkligenfår passa sig. 100-vallen går att nå påstrax över sju sekunder. Intressantast är dock det härligavridmomentet vid körning på normala varvtal. Redanvid dubbla tomgångsvarvet når motorn sin topp, 310Newtonmeter. Och maxkraften ligger kvar hela vägen nästanupp till 5 000 varv. Det kan man verkligen inte klaga på.Och det känns som motorn ger en liten extra kick närvarvräknaren är uppe i röda fältet...

Motorn är en nedtrimmad (!) version av S4-motorn somger 285 hästar och 400 Newtonmeter. Men som sagt 2,7 T gerkraft nog i överflöd, i alla fall för svenska förhållanden.

Lok för Autobahn

Naturligtvis bygger Audi sina vassaste bilar medsikte på det egna landets autobahnnät. Nu är inte2,7 T, ersättare till den tidigare sexan på 2,8 liter,ingalunda vassast i den rikhaltiga A6-sortimentet. På toppenfinns V8-motorn på 4,2 liter och 340 hk/420 Nm.

Biturbon har en sexväxlad låda med tät stegning.I och för sig rolig att hantera men den känns faktisktganska onödig. Man hör knappt motorn inne i kupénoch det är lätt att glömma sig kvar på femmanäven på 110-väg.

För övrigt går det utmärkt att hoppadirekt från tvåan till sexan om man inte kännerför att växla sig genom hela registret.

Kopplingen var inte helt lätt att komma överensmed. Pedalen kräver mycket försiktigt fotarbete föratt det inte ska uppstå ett litet ryck vid växling.Själv skulle jag inte ha något emot en automatlådai en bil av den här kalibern.

Vinterdröm

Det var uteslutande torra sommarvägar underprovveckan. Bilens balans och härliga uppträdande blirnaturligtvis ännu mer framträdande när det börjarbli halt. Och den har utöver fyrhjulsdriften ett elektronisktstabiliseringssystem som hjälper föraren om och närväggreppet är på väg ta slut.

Kör- och åkmässigt är det här enbil som håller i det långa loppet. Långa dagsetapperär inga problem. Bilen har elinställning av ryggstödslutningoch svankstöd. Men stolen får man skjuta fram och tillbakamed handkraft.

Bekvämt bak

Även passagerare baktill åker bekvämt.Baksätet har överflöd av utrymme på höjdenoch för benen, egen värme-ventilation och på mittenfinns ett brett armstöd. Vad den djupa förvaringsfickani stödet är till för, man får knappt in handendär, har jag inte lyckats lista ut. Möjligen till kartaeller bok.

Bagageutrymmet är elegant klätt, en skyddande plastbaljapå golvet är ingen dum idé. I insynsskyddetfinns en skyddsgardin som dras upp vid behov. Också lastnätingår i utrustningen.

Detaljkvalitén i den här bilen känns gedigenrätt igenom och det mesta är elegant. Men samtidigttämligen gråtrist.

Bilen har farthållare, det tackar jag för. Mentrots ett pris runt 400[000 ingår inte färddator.

Och nu får köparna av Audis fyrhjulsdrivna modellerytterligare en variant att sukta efter - Audi allroad quattromed större hjul och litet bulligare linjer än vanligaA6 Avant. Frigångshöjden kan varieras i fyra höjder.Utgångspriset är ganska exakt det som provbilen medsin extrautrustning betingar.
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons