Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Diskret men välutrustad

+
Läs senare
/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Toppmodell. Honda Accord finns nu i en toppmodell med ny motor på 2,3 liter och det allra mesta man kan önska sig som standard.

Sjätte generationen av Honda Accord genomgick i början av året en minimal ansiktslyftning genom en ändring i grillen.

Modellen har nu kompletterats med en lyxigareversion. Till Sverige tas den enbart fullutrustad vilket blandannat innebär navigationssystem som standard. Någotsom än så länge knappast är till glädjei våra trakter. Vägen på dataskärmen tarplötsligt slut strax norr om Björklinge...

Bilen har en nykonstruerad 2,3-litersmotor som är mindrehögvarvig än övriga Hondamotorer. Den skiljer sigockså från sina syskon genom att den klarar miljöklass1.

Den nya motorn med 158 hästar/206 Nm har ganska likartadeprestanda som 2-litersmaskinen på 147 hästar/184 Nm.Båda maskinerna har det variabla ventilstyrningssystemetVTEC. Den större maskinen ger bättre vridmoment pålåga varv och accelererar marginellt snabbare upp till 100.Nya motorns bränsledeklaration på 9,4 liter /100 kmär aningen längre än för tvålitersmaskinen.

Accord är en ganska alldaglig bil utseendemässigt.Det är ingen bil man märks i, positivt för vissamen otänkbart för andra. Under ytan finns i alla händelsermassor av kvalitéer.

Chassisättningen ger både förtroendeingivandeegenskaper. Bilen är väldigt rolig att köra påriktigt kurviga vägar. Balansen är alldeles utmärkt.Mindre trevligt är när den ska finmanöverera påtrånga utrymmen. Vändradien är nämligen dålig.

Man sitter bra i framstolarna. Tyvärr är rattenbara vippbar. Förarplatsen är väl disponerad ochmittpanelen är elegant med plastädelträ.

Även bak sitter man bekvämt men långa personerfinner takhöjden i minsta laget. Rent allmänt ger kupénett ombonat intryck. Till den känslan bidrar ocksålåg ljudnivå.

Bagageutrymmet är rymligt men tröskeln är besvärandehög och öppningen tämligen låg.

Provbilen var den mest påkostade med fyrstegad automatlådasom även kan växlas manuellt, ett tryck framåtökar utväxlingen, ett tryck bakåt minskar den.Lådan arbetar mycket smidigt och efter att ha provat manuellaväxlingar ett par gånger får lådan görahela arbetet själv. Det känns bäst så. Enliten randanmärkning är den krångliga kuliss manmåste styra växelväljaren genom från P-lägettill D-läget eller till det manuella "spåret".

2,3-bilarna har hög utrustningsnivå. Automatiskklimatanläggning, läderklädsel, elektriskt soltak,navigationssystem, ratt med knappar för radio och farthållaresamt 16-tumsfälgar ingår. Manuell kostar bilen straxöver 250 000 (metallicklack inräknad) och för automatlådantillkommer 11 000 kronor.

Accord vill gärna vara litet lyxbil men det finns ettpar små men viktiga detaljer som gör att modellen interiktigt når upp. Järnpinnestötta för huvenoch bagageknäckande gångjärn i längst bakdrar ner lyxkänslan högst avsevärt. Den billigasteAccorden med motor på 1,8 liter går att få för170 000 kronor. Prisskillnaden till 2,3 ES är alltsåhela 90 000 kronor.
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons