Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Doldis på väg mot upptäckt-

+
Läs senare
/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Anonym. Subaru Legacy är försiktigt moderniserad både ut- och invändigt och verkligen ingen bil som sticker ut med sitt utseende.

En doldis på den svenska bilmarknaden har kommit i sin tredje generation. Och nu upptäcker fler Subaru Legacy.

Legacy sålde förra året 1050exemplar, förvissa en blygsam siffra. Intressant ärdock att den innebar en mer än fördubbling jämförtmed 1998.

Den japanska tillverkaren saluför bara fyrhjusdrivnabilar, i varje fall gäller det de modeller som importerashit. (Tidigare fanns en framhjulsdriven mindre modell).

Alla varianter av mindre Impreza och större Legacy samtjeepen Forester har permanent fyrhjulsdrivning som normalt gerlika stor effekt på fram- och bakhjul men som kan ändrakraftförhållandet mellan samtliga hjul. Detta förett pris som efter en höjning i januari är 169900 kronor.Det är fortfarande billigt.

Man får acceptera att utrustningen på ingångsmodellenbitvis är snål. Centrallås och elspeglar ingårmen inte strålkastarspolare och heller inte make-upspeglar.Speglar på solskydden har annars även de absolut billigastesmåbilarna. Och merkostnaden torde vara minimal. En saksom jag absolut inte skulle acceptera på en sedanbil i minägo är bakre fast ryggstöd. I Legacy LX gårdet inte att fälla vare sig helt eller i delar.

Trist att notera är att importören också snålatin på säkerhetsdetaljer. Legacy går att fåmed sidokrockkuddar. Men då i en variant med störremotor och en helt annan prislapp. Det handlar om närmare250000. Vill man ha den mest utrustade vagnen hamnar priset runt280000. Legacy finns också att köpa som kombi.

Tystlåten

Tillägget är inte mer än 5000 kronortrots att växellådan på kombivarianterna harhög- och lågläge. Grundmodellen har dubbla krockkuddarfram och sträckare på främre bältena. Liksomlåsningsfria bromsar.

I grunden är Legacy sig lika som tidigare. Boxermotornfinns kvar men dess speciella ljud har dämpats rejält.För övrigt är ljudnivån i nya Legacy mycketlåg. I det avseendet matchar den rena lyxbilar. Rutornai dörrar saknar likt sportbilar ram. Ändå hörsinget ljudbrus ens i motorvägsfart.

Tvålitersmotorn har vidareutvecklats vilket bland annatgett den förbättrat bottendrag. Man behöver inteväxla särskilt flitigt om man inte känner fördet. Bränsledeklarationen på 9,4 liter är högmen det ingår i det extrapris man får betala förallhjulsdrift.

Framstolarna ger god sittkomfort men tyvärr är ryggstödetinte steglöst ställbart. Och sätet går hellerinte att justera i höjdled i instegsmodellen. I baksätetär takhöjden i knappast laget för långa personermen benutrymmet är riktigt bra.

Bagageutrymmet är i mina ögon bilens svagaste punkt.Hög tröskel, smal springa och fast ryggstöd görinte bilen till någon bra lastare. Och klämgångjärnsamt frånvaro av inre handgrepp på luckan höjerinte betyget. Dessbättre finns bilen också att köpasom kombi.

Beprövat system

Körmässigt är Legacy en höjdarenär väglaget är risigt. Systemet för fyrhjulsdrifthar hängt med länge men fungerar i mina ögon minstlika bra som många nyare och mer sofistikerade.

Fram- och bakhjul driver lika mycket till dess någothjul börjar tappa greppet. Då omfördelas kraftmed hjälp av två "bromsande" viskokopplingar, mellanbakhjulen och en mellan fram och bakhjul. I vissa situationerkan fram- och bakhjulen ändå snurra med olika hastighet.Systemet fungerar väl och bilen driver bra och är härligtsidostabil även i halka.

Den som väljer en bil med stora motorn kan numera ocksåköpa till ännu mer sofistikerad väghållningi form av antisladd och antislirsystemet VTC.

Subaru bjuder mycket bil för pengarna. Men man ska kommaihåg att vagnskadegaranti inte ingår i priset. Treårs nybilsgaranti är bra men sex år pårostskyddet är för litet nu när allt fler tillverkareger upp till dubbelt så lång tid.
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons