Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Dyr – men så skön...

+
Läs senare
/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Cabdröm. Vad kan vara mer perfekt att köra öppet än på slingrande väg omsluten av dofterna från sommarängar.

Den är en skönhet. Förlåt, hon är. Cabrioletversionen som kompletterar BMW:s 3-serie känns fel att nämna som ett neutrum. Och sådan skönhet är knappast manlig.

Naturligtvis är det mest män som kommeratt köpa den här bilen. Få kvinnor, ävende som mer än väl har råd, skulle lägga såmycket pengar på en trång och på det stora helaopraktisk bil.

Priset börjar vid 366 000 och närmar sig 400 000med det utrustningspaket praktiskt taget alla köpare kommeratt välja. Sen går det att lägga till en hel delytterligare godis.

Ett mycket praktiskt och vettigt tillbehör, i alla falli ett land med i bästa fall med tre-fyra månaders sommarliknandetemperaturer, är en hardtop för 18 000 kronor. Dåkan man köra med fast tak mellan september och april ochtygtak på sommaren. Suffletten, som andas kvalitet, kommermed säkerhet att hålla mycket längre pådet viset.

Fria vindar

Det var aldrig riktigt toppenväder under provveckan,men visst körde jag öppet en hel del. Det är ingenstörre risk även när regn hotar. Öppning ochstängning kan inte vara enklare. Hela proceduren skötsmed två knappar. Det är bara att trycka tills en ljusdiodslocknar. Det tar ungefär 25 sekunder. Man behöver inteens vrida om några handtag ovanför vindrutan.

Det är härligt att glida fram på en litenkurvig väg med håret fladdrande i fartvinden. Upp tillrunt 70 är vinden i kupén måttlig, om man intesitter bak förstås. Det finns ett vindskydd, kostarextra, att sätta upp bakom framstolarna. Då sägsvindpåverkan i framsätet vara mycket liten äveni hög hastighet.

Många tittar förstås på en sådanhär bil, speciellt när taket är borta. Somligablir hormonstinna. En ung kille i filen bredvid drog ivägi sin lilla japanare med en sådan frenesi att han glömdefartguppet en bit längre fram. Det gnistrade rejältfrån underredet när han studsade över guppet...

Ormar sig inte

Apropå fartgupp så har teknikerna lyckatstrolla bort en mycket stor del av de ormande rörelser ochknirr som en cab brukar ha. Karossen rör sig mycket litetnär man passerar något fartgupp. Jag kunde inte avhållamig att prova i onormalt hög fart. Även då ärresultatet imponerande. Men så är bilen också170 kilo tyngre än coupén med fast tak. Den mestaextravikten finns i förstyvningar i underredet/trösklarna,.

Tredje generationen av 3-seriens cabriolet är dessutomså väl isolerad att vind- och ljudnivån ärlika låg, eller lägre, som i många helt vanligabilar. Bara när man passerar en viadukt studsar kraftigtljud in i kupén.

Motorn är den välkända raka sexan på1,5 liter och 170 hästar, en maskin som arbetar mycket smidigtoch som ger den här bilen mer än tillräcklig dragkraft.Cabben går från i höst också att köpamed trelitersmaskinen på 231 hästar. Den femväxladelådan är som vanligt det bästa man kan tänkasig.

Jämvikt

Väghållningen är också härligmed viktfördelning 50/50 och distinkt styrning. Skulle någotav de drivande bakhjulen visa tendens att släppa stryps motoreffektenblixtsnabbt. BMW har också ett mer avancerat antisladdsystem,DSC. Den dynamiska sladdkontrollen är dock inte standard.

En sådan här bil är förstås i förstahand avsedd för två personer. Ändå sittertvå vuxna relativt anständigt bak, åtminstoneom de åkande fram accepterar att inte ha stolarna sålångt bak det går.

Bagageutrymmet brukar minst sagt vara begränsade i bilarav den här typen. Det gäller i viss mån ävennya BMW. Men när man inte tänker köra öppetär det mycket lätt att öka volymen. Den lådasom ger plats för suffletten går nämligen medett enda handgrepp att fälla ihop under taket. Vips ökarvolymen till 300 liter. Det är bra i en bil av den härtypen.

Bälte i stolen

Framstolarna omsluter kroppen härligt närman väl slingrat sig ner i dem. De är så stadigtinfästa att bältet kunnat integreras med ryggstödet.Det leder till att bältesbandet får en perfekt placeringrunt axelpartiet.

Cabben har dubbla krockkuddar och sidokrockkuddar fram. Därtillruntslagningsskydd som normalt är helt dolda i nackskyddenbak. Om bilen börjar sladda eller är på vägatt volta skjuts de upp blixtsnabbt. Om en sådan situationbara stannar vid ett tillbud kan föraren själv tryckatillbaka rören med handkraft.

Den här bilen har väl egentligen bara ett enda riktigtstort fel.

Priset.
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons