Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Elantra mot högre höjder

+
Läs senare
/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Nytt formspråk. Tredje generationens Hyundai Elantra har i stort sett bara märkesloggan lika som föregångaren. Bulligheten har ersatts av stramare former med en del tydliga veck.

Största skillnaden hittills mellan två generationer från koreanska Hyundai. Tredje generationens Elantra är större än föregångarna, klart mer välbyggd och mer välutrustad. Detta till en obetydligt dyrare prislapp.

Nya Elantra blir därmed rimligtvis ettvassare hot än tidigare mot övriga bilar i "övremellanklassen" med bland andra VW Golf, Ford Focus och Honda Civic,medtävlare enligt importörens klassning. Fråganär om inte Elantra snarare bör jämföras medOpel Vectra, Skoda Octavia och Nissan Primera. Nya Elantra stårsig väl pris- och utrustningsmässigt oavsett jämförelsen.

Elantra har gått framåt på snart sagt allapunkter. Tidigare tveksam, i varje fall tråkig, plastkvalitéhar ersatts av klart bättre material. Den tidigare intensivaplastdoften är borta.

Känslan i detaljer och reglage är också bättre.Ta bara "riktiga" luckor för backspeglarna, elegant fackför solgalsögon i taket och gummi- eller filtunderlagi småfack. Inte alls illa!

Ljudkomfort

Utvecklingen märks i lika hög grad närman låter bilen rulla iväg. Nya Elantra har förbättradväghållning, litet minus dock för stötigheti fjädringen på dåligt underlag. Störstalyftet är måhända den kraftigt sänkta ljudnivåni kupén.

Växellådan tillhör de förbättringarsom märks mest. Nu är den inte bara lättarbetadutan ger också bättre känsla.

Fyra vuxna åker komfortabelt. Tak- och benhöjdenär klart förbättrad. Förarstolen har sitssom gör att höjdjustera både i fram- och bakkant.Ryggstödet är tyvärr inte steglöst ställbart.Nackskydden sitter alltför långt bakom huvudet ochgår inte att vrida framåt. Ratten är vippbar.

Instrumenteringen är helt omgjord och hämtad fråntyska VDO. Influens från VW märks med blå siffroroch röda visare. Elegant, men mer tivoli än bra.

Bagageutrymmet är riktigt bra med klädd insida avluckan. Betyget dras ner av simpla gångjärn som lättkan knäcka bagage.

Motorrummet är prydligt med tjusiga täckkåporsom i finare europeiska medtävlare. Kontroll och påfyllningav vätskor är lätt att utföra.

Säkerhetsmässigt har inte bilen provats oberoendeän. Men nivån har höjts jämfört medtidigare. Fyra krockkuddar är nu standard.

Törstig

Nya Elantra finns med 1,6- och 2-litersmotorer. GDprovade den större motorn som ger goda omkörningsresursermen också en inte obetydlig törst. Deklarationen är8 liter per tio mil. Provbilen ville ha 9,3, må vara meden hel del småkörningar inkluderade, men ändå.

Utrustningsnivån i modellen med stora motorn ärutmärkt. Elektronisk klimatanläggning, antispinn, fjärrlåsoch farthållare ingår i ett prisvärt paket. Detgör också färddator. Synd bara att den äri det närmaste oanvändbar med mycket små siffrorsamt omställningsknapp à la trippmätare som ärdirekt olämplig att ställa om under körning. Föratt komma åt tryckknappen behöver man nämligensticka handen innanför rattkransen.

Hyundai har hittills haft problem med identiteten. Varje nymodell har sett helt annorlunda ut än föregångaren.Det gäller också nya Elantra. Nya modellen med litetkantigt formspråk, inne i bilvärlden just nu, vinnerdock i längden.

Hyundai är inte längre ett uddamärke. Det harbättrat på andrahandsvärdet. Den nya modellenbör kunna bidra till ytterligare justering uppåt. Enfördubbling av rostskyddsgarantin från sex till tolvår skulle säkert också ha betydelse.
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons