Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Elegant fransyska

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Diskret elegans. Peugeots storbil 607 har ett elegant yttre och är lätthanterad i stan även om den gör sig bäst på långresa.

Peugeots nya storbil hade det motigt i portgången. Den visade sig ha vältningstendenser, precis som Mercedes A-klass en gång. Det var en fransk journalist som gjorde en undanmanöver i hög fart som höll på att få 607 på fall.

Annons
Peugeotledningen tog konsekvenserna och försenadeintroduktionen för att förbättra stabiliteten genomatt ändra bakvagnen.

Nu är det gjort och 607 är ute på marknaden,en i många avseenden trevlig storbil.

Bilen är stor men ser ännu större ut änvad den verkligen är. Den är ändå smidigatt hantera, även i stan. Det stora minuset därvidlagär usel bakåtsikt.

Antisladdsystem är standard i toppversionen med V6-motoroch finns att köpa till för 9 900 kronor för dentvå andra versionerna. Provbilen med minsta motorn, 2,2liter och 160 hästar, saknade sådant. Men jag lyckadesinte känna något sådant behov. Jag upplevde bilensom körsäker med egenskaper som inte överraskarens vid hårda undanmanövrar. Modifieringarna har tydligengett önskat resultat.

Vackra linjer

607 är en vacker bil som väcker uppmärksamhet.Linjerna för tankarna till Pininfarina. Men formgivaren ären annan den här gången. Alla med något uns avbilintresse känner omedelbart igen 607 som en Peugeot.

Man känner också igen sig vid ratten, pågott och ont. Många spakar på rattstången tillhördet senare. Det är lätt att hamna fel med fingrarna.Farthållarspaken har dessutom diffusa lägen. Annarssitter tutan numera i rattstången och instrumenttavlornaär både eleganta och lättlästa. Dock ärgraderingen av hastighetsmätaren inte lyckad. I fartregistret50-90 km/tim, i de områden man oftast kör, hade jagtolkningsproblem. En annan mindre lyckad lösning ärfärddatorns display där ögonen får flackaefter önskad information.

Förarplatsen och inredningen i övrigt är elegant.Men träimitationen runt mittkonsolen, luftinsläppenoch dörrhandtagen är inget som lyfter utseendet. I minaögon ser den blanka plasten bara billig ut.

Sittkomforten i de stora stolarna är alldeles utmärkt.Däremot är reglagen för inställningen intehelt lättskötta. Stolarna är fastare än vadman brukar finna i franska bilar men vinner i längden. Rattenär ställbar i alla ledder.

Huvudproblem

Sittutrymmet bak är näst intill överdådigt,så länge man är två personer vill säga.Om man är tre tvingas de på ytterplatserna sitta medhuvudet böjt inåt. Också volymen i bagageutrymmetär rejält tilltagen men det är svårstuvatpå grund av stort djup, låg lucka och hög tröskel.Bagagenät och lastöglor ingår.

Motorn i provbilen arbetar så mjukt och smidigt attman faktiskt kan ta den för en sexa. Att förbrukningenhamnade på strax över litern istället fördeklarationens 0,91 är inget att förundras överi en så stor bil.

En sexa finns också på programmet, liksom en dieselsom lovas förbränna praktiskt taget alla partiklar.

Prylälskaren får det mesta redan i grundpriset.Klimatanläggning med separat inställning för varjesida, el-värme i sitsarna även bak, fjärrstyrtcentrallås, torkare med regnsensor, färddator och farthållarehör dit.

Peugeot 607 är en ovanligt prisvärd storbil menlär ändå inte bli någon storsäljare.Den är helt enkelt för stor.
Annons
Annons
Annons