Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Elegant mullekompromiss

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Tuffing. Att Allroad baseras på A6 Avant är inte att ta miste på. Stora hjul, tuffa skärmbreddare och svart tak ger dock ett intryck av en riktig SUV. Och det är Allroad onekligen.

De enormt trendiga SUV-bilarna kan användas vid sidan av vägen lika väl som ute på motorvägen eller på fina gatan. De allra flesta körs nog aldrig vid sidan av asfalten och har därmed i praktiken en del finesser som egentligen bara är nackdelar. Vad ska man då egentligen med hög frigång och stora hjul med grovmönstrade däck till?

Priset är ju en bil med svajigare gång,högre ljud och ökad bensinåtgång.

SUV-bilar är ofta uppbyggda kring en ram som görbilen brutal mot andra bilar vid olyckor. Dock inte alla. VolvosCross country är ett sådant exempel men är i sanningensnamn heller inte en riktig SUV.

Audi har lyckats med vad jag förstår den hittillsbästa kompromissen mellan en bekväm landsvägsbiloch en bil med terrängegenskaper.

Allroad har personbilen A6 Avant som bas. Allroad passar utmärktpå motorväg likaväl som att den grenslar en skogsvägmed riktigt djupa hjulspår.

Hemligheten är fartberoende höjd- och sänkbarluftfjädring. Den harfyra olika nivåer. Förarenkan också ställa höjden manuellt. Höglägetger bilen en frigångshöjd på 21 centimeter. Detär lika bra som på de SUV-bilar som ser ut a tt habra mycket mer luft under bilen. "Motorvägsnivån ",som ställs in automatiskt när farten ligger stadigtrunt 120 km/tim, är strax över 14 cm. Sex centimetersskillnad låter kanske inte mycket. Skillnaden är dockmycket stor, jag lovar.

Höjdlägena kan också ställas in manuellt.Höjdjusteringen tar ganska lång tid, i varje fall kännsdet så när man sitter och väntar på attbilen ska resa sig eller sjunka ihop.

Audis Quattrosystem innebär att bilen ständigt driverpå alla fyra hjulen, i normalfallet lika mycket fram ochbak. En mekanisk mellandifferential reagerar om ena hjulparetbörjar spinna och ger mer kraft till det andra. Systemetfungerar utmärkt i halka men har visat sig ha brister närden ska dra last på löst underlag, till exempel närbåten ska dras upp ur sjön.

Bilen har elektronisk sladdparering, en värdefull finesssom hjälper till att stabilisera bilen när gränsenför väggreppet i en kurva håller på attpasseras.

Motorn i provbilen var den ytterst potenta V6-motorn på2,7 liter och dubbla turboaggregat. Vridmomentet är imponeranderedan från låga varv. Bilen är sexväxlad,vilket känns överflödigt. Gasar man bara upp litetpå tvåan går det utmärkt att gå direkttill sexan. Annars är lådan alldeles utmärkt trevligatt hantera. Kopplingen däremot är så hårdatt man måste spänna lårmusklerna ordentligtför att slippa ryck vid start.

Ett pris för kraftfullheten och den permanenta fyrhjulsdriftenär bränsetörsten. Deklarationen är 12,8 literper 100 kilometer. Snittet för mig blev strax över 13liter.

Man åker förstås alldeles utmärkt iAllroad, precis som i i A6 Avant. Det höga insteget gördet lätt att ta sig i och ur både fram och bak. Plusför stora ytterspeglar.

Bilen är mycket rolig att köra. Däremot gillarjag inte virrvarret av knappar på mittpanelen. Låtvara att de flesta hör radion till. I mörker lyser massorav ilsket röda ljuspunkter mot föraren eftersom instrumenteringenhos Audi konsekvent är rödfärgad. Varför harjag aldrig förstått.

Det här är en lyxbil med väldigt mångafinesser. Ändå har den trots sitt väl tilltagnapris, i provbilens fall en bit över 400 000, långtifrån allt. Till exempel saknas både regnsensor ochfärddator, finesser man ofta finner i bilar som kostar runten tredjedel så mycket som Allroad. Lågväxelfinns, men kostar extra.
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons