Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En dam visar vägen hem

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Stadsjeep. Profilen till trots är nya Toyota RAV4 mest lämpad att köras i stan och ute på vanliga vägar. Bilen är en �wide body�, litet maffigare i utseendet och mer utrustad än instegsmodellen.

Japanska Toyota lanserar nya modeller i snabb takt, och då menar jag helt nya bilar. Färskast är familjebussen Previa och stadsjeepen RAV4. Provrapporten gäller den fyrhjulsdrivna modell som ersätter ursprungs-RAV. Modellen passade in i någon klass när den lanserades för sju år sedan. Numera finns det dock gott om likar, så kallade SUV (Sports Utility Vehicle).

Annons
RAV4 registrerades i cirka 550 exemplar underförra året, flertalet var gamla modellen. Det kan jämförasmed ledande Honda CR-V som nådde 930 registreringar. Konkurrenternablir allt fler, senast i raden är Hyundai Santa Fe. Nya RAV4kommer säkert att klättra uppåt i försäljningslistan.

Klättrar in

Bilen har växt till sig på snart sagtalla plan utan att för den skulle kosta just mer änvad första RAV4 gjorde. Den bilen får ofta klagomålpå hög ljudnivå. Det gäller definitivt intenya modellen som är frapperande tyst även i motorvägsfartsina stora däck och form till trots. En av fördelarnamed den här modelltypen är att man klättrar ini sätena och sitter högt med härlig sikt. RAV4är inget undantag. Trots en väl planerad och allmänttrevlig förarplats finns invändningar. Framstolarnaär mjuka, för mjuka för att kännas riktigtbra vid långa körpass. Dessutom är ratten baravippbar. Jag hade önskat den gick att justera i längsledockså.

Utrymmet bakom framstolarna är mycket flexibelt. Detdelade baksätet kan nämligen flyttas 15 centimeter ilängsled och ryggstödslutningen kan justeras. Dessutomkan man vid behov plocka ut baksätet helt eller delvis. Närfem ska åka i bilen och maximal bagagevolym utnyttjas ärdet ont om knäutrymme bak.

Lastutrymmet är rejält med plant golv utan tröskel.Lätt att komma åt är det också tack vareden stora bakdörren. Den är tung (reservhjulet sitterpå dörren) och hängd i högerkant.

Slår igen

Lutar bilen är fel håll är det svårtatt få dörren att stanna i öppet läge. Gångjärnenpå höger sidan är en nackdel när man skalasta/lossa från trottoarsidan. Plus för förankringsband.Som alltid hos Toyota ingår också reflexväst.

Ett annat plus är det flexibla insynsskyddet som fungeraroavsett bakstolarnas läge.

RAV4 är oväntat personbilslik ute på vägen.Trots höjden uppför sig bilen mycket bra även närdet börjar bli riktigt kurvigt och ljudkomforten ärmer än bra. Vägljudet är diskret och litet vindsusfrån de rejäla ytterspeglarna är inget att gnällaöver.

Motorn arbetar smidigt och är inte alls speciellt törstig.Jag körde på i snitt 0,92 per mil, aningen överdeklarationen.

Instrumentpanelen är annorlunda och lyckad i det storahela. Varvräknaren i centrum är betydligt mindre änhastighetsmätaren.

Storleksskillnaden är vettig men nog skulle hastighetsmätarensitta i centrum. Varningslampan för låg bensinnivåtändes en kväll. Den bländar kraftigt.

Hjälpsam dam

GPS-navigeringen har en liten skärm i mittkonsolenmen fungerar ändå väl. För övrigt harjag för första gången kört en bil med kartasom täcker in även Gävle. Jag knappade in min hemadressinnan jag lämnade Stockholm. Den kvinnliga rösten leddemig prickfritt och när jag svängde in på gårdsplanenmeddelade hon "du har nu nått ditt resmål". Tack fördet.

Bilen är välutrustad, "wide body" har klimatanläggningfärddator, radio och el-speglar som standard. Fram finnssmarta omställbara mugghållare och i taket det obligatoriskaglasögonfacket. RAV4 saknar lågväxel, vore brainte minst för dem som ofta drar tunga släp. Bilen ärtillåten för 1500 kilo, i minsta laget.

Bilen har härlig stabilitet även i vinterväglag.Den skulle bli ännu bättre med elektronisk sladdparering,en finess allt fler tillverkare nu erbjuder 4WD-köpare.
Annons
Annons
Annons