Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

En japan med italiensk look

/
  • Foto. OLLE HILDINGSON Kantig elegans. Inte störst, inte minst men mittemellan. Mitsubishi Pajero Pinin med fem dörrar är längre och rymligare än Pinin med 3 dörrar men ändå liten i jämförelse med storebror Pajero.

Designad och tillverkad av självaste Pininfarina, den klassiska italienska formgivaren. Mitsubishi Pajero, välkänd SUV-bil (Sports Utility Vehicle) har kommit i ytterligare en version � Pinin.

Inte minst, inte störst utan mittemellan.Pinin har fem dörrar och fem möjliga sittplatser plushyggligt bagagerum. Det höga lastrumsgolvet gör attbagage snabbt växer över ryggstödsnivån.Lastrumsnät borde finnas! Om baksätets ryggstödfälls, det är delat i två lika stora delar, blirlastvolymen mycket bra.

Pinin är hög och ganska kantig. Ändåär linjerna eleganta, namnet förpliktar.

Pinin är rambyggd även om Mitsubishi försökervilla bort korten genom att hävda "självbärandekaross med integrerad ram." Ramen finns alltså kvar ochgör bilen onödigt aggressiv mot andra bilar om olyckanskulle vara framme. Numera finns stadsjeepar utan ram.

Direktinsprutning

Motorn är en ny variant av Mitsubishis GDI-typmed direktinsprutning som hos dieselmotorer. GDI-tekniken påståsspara både bensin och miljö. I teorin stämmerdet men verkligheten är tyvärr ofta inte så brasom Mitsubishi vill göra gällande. Motorn är miljöklass3! Det motsäger definitivt påstående om miljövänlighet.

GDI-tekniken fungerar som det är sagt vid jämn fartoch försiktiga fartökningar. Vid normal accelerationoch i övrigt när motorn belastas drar den lika liteteller mycket som vilken insprutningsmotor som helst. En grönlysande GDI-symbol slocknar så fort man trycker ner gasendet minsta.

Deklarationen på Pinin är 9,5 liter per 100 km.Snittet för mig med blandad körning blev ytterligareen deciliter per mil. Det var bitvis kallt och bilen hade dubbdäck,men ändå.

För övrigt är motorn på 2,4 liter piggoch gör ett bra arbete.

Man klättrar in i bilen, sitter högt och har utmärktruntomsikt inklusive rejäla ytterspeglar. Härligt. Mindreskoj är vändradien som känns stor när manska manövrera på trånga utrymmen.

Inte för grova skor

Det är svårt att finna en fullgod sittställningpå förarplatsen. Ratten är fast, däremotkan sitsen vippas upp/ned i framkant. Pinin är litet motsägelsefullmed sin framtoning av terrängbil gjord för tuffa tag.I en sådan bil ska man kunna köra med rejäla skondon.Eller? I Pinin sitter pedalerna så tätt att jag medmina smidiga vinterkängor ofta trampade dubbelt. Framstolarnakänns litet "slappa". Mycket riktigt mådde inte ryggenhelt bra efter ett körpass på nära fyra timmar.

Benutrymmet bak är inte alls bra med framstolarna långtbakåt. Takhöjd däremot räcker och blir över.Bara två bör sitta bak, om inte annat för attnackskydd saknas i mitten.

Bagageutrymmet har hel dörr. Det faktum att den ärhögerhängd är till nackdel när man ska lasta/lossabilen från trottoarsidan. Och lutar bilen det minsta åtvänster vägrar den stå öppen. Provbilen saknadeinsynsskydd men det ska enligt bilens utrustningslista ingå.

Pinin är utifrån sitt terrängstuk anständigtbehaglig även på långresa. Ljudnivån ärlägre än vad jag hade trott och fjädringen ärinte på något vis gungig.

Normalt kör man med bakhjulsdrift men om man upptäckeratt väglaget ändrar sig och blir är det busenkeltatt gå över till fyrhjulsdrift. Så längedet inte går över 100 km/tim kan man ändra i farten.4WD-systemet är avancerat, i princip detsamma som förstorebror Pajero.

I normalfallet driver bilen 80 procent bak och 20 procentfram. Skulle ett bakhjul börja spinna ändras fördelningen.På lågväxel är förhållandet alltid50/50.

Jag skiftade till fyrhjulsdrift i farten när väglagetinte var helt säkert. Skillnaden i känsla, och stabilitet,är väldigt påtaglig.

Någon off road-körning blev det inte (förövrigt förbjudet) men bilen plöjde enkelt genomkompakta och rejält höga snövallar.

Den italientillverkade japanen ger ett gediget helhetsintryckoch känns "väl hopskruvad". Pinin 5-dörrars lockarsäkert hästfolk och andra som ofta drar tunga släp.
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons