Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

En kombi i tiden - och vilket soltak!

+
Läs senare
/
  • Peugeot 407 med tillägget SW är en elegant kombimodell med jättelikt glastak som ger ökad rymd och massor av ljus i kupén. Foto: Olle Hildingson

Peugeot 407 är en bil i tiden. Kombiversionen har blivit ännu mer trendriktig. Mycket på gott men också litet på ont. Utrymmen har offrats på elegansens altare. Föregångaren 406 klarar större lastvolym trots att 407 svällt några centimeter på alla ledder.

407 är en i grunden mycket välutrustad och komfortabel bil. Praktiskt taget allt som normala bilköpare kan tänkas behöva finns med redan från grunden. Allt från aluminiumfälgar till automatisk klimatanläggning och farthållare/fartbegränsare ingår. Och säkerheten är hög. Bilen har elektronisk sladdparering och inte mindre än sju krockkuddar. Den sjunde sitter som skydd för förarens knän/ben vid rattstången. Och bilen tog full pott, fem stjärnor, i oberoende Euro-NCAP:s krockprov.

Peugeot har de senaste åren klättrat rejält på bilrankningen i Sverige och ligger numera på femte plats. Förra året nyregistrerades långt över 17 000 Peugeot med 307 som märkesetta. 407 nådde 1590 registreringar. Bilen kom hit först efter sommaren. I januari klättrade bilen upp som nia i statistiken med 478 bilar. Av dessa är förstås ett stort antal kombibilar.
Peugeot 407 SW och koncernsyskonet Citroen C5 kombi har mycket gemensamt, bland annat motorer, radioknappar och reglage. Men det är också mycket som skiljer. Citroen har satsat på lastvolym och lastförmåga medan Peugeot prioriterat elegant utseende före volym. Peugeot har konventionell fjädring och C5 givetvis gashydraulisk med automatisk nivåreglering som gör bilen mycket lasttålig.

Nu handlar det alltså om 407 som med sitt formspråk märks i trafiken. Grillen är jättestor och ser ut som en brett grinande mun. Bilen i övrigt har slanka och eleganta linjer. Den ser mycket rymlig ut men där bedrar faktiskt skenet något. Taklinjen bak är neddragen och sidolinjerna samt bakluckan lutar inåt rejält. Det påverkar förstås lastvolymen negativt. Ändå ska sägas att det ryms rejält med bagage under insynsgardinen. Lasttröskeln är relativt låg och bakluckan är stor och öppnar rejält. Stroppen som handgrepp vid stängning känns billig.

Precis samma sak är det med den simpla järnstöttan som håller motorhuven öppen. Gasfjädrar finns i de flesta andra bilar av klass.
407 SW har en mycket ljus interiör. Men så är också en stor del av himmelen tak. Bilens panoramasoltak på 1,6 kvadratmeter känns enormt. När ljuset eller solen känns besvärande kan en el-driven gardin dölja hela eller delar av glastaket.
Runtomsikten i bilen kunde vara bättre. Breda bakre sidopartier är sikthindrande och de ynkliga ytterspeglarna är heller inga höjdare. En utmärkt finess däremot är att de fälls in automatiskt när bilen stängs med fjärrlåset.

Man sitter bekvämt. Framstolarna är enligt fransk tradition relativt mjuka och är ställbara i alla ledder, vilket även gäller ratten. Två mindre bra detaljer är att ryggstöden inte är steglöst justerbara samt det faktum att strömställarna till el-värmen sitter långt ner i hörnet mot dörren. Åt vilket håll är värmen på, vilket läge (av tre) är inställt? Sånt får man gissa sig till om man som förare inte står stilla med bilen.

Instrumenteringen är elegant med lättlästa mätare på vit botten. Mittkonsolen innehåller massor av relativt små knappar för radio och en rad andra funktioner. De går igen på C5. Vissa kan vara svåra att finna, speciellt vid mörkerkörning.
Baksätet ger bra utrymme för två åkande men det blir trångt för axlarna om man ska vara tre där. Benutrymmet räcker bra till om inte framstolarna är för långt tillbakaskjutna.
Körmässigt är bilen lätt att hantera, den går mjukt och har låg ljudnivå. Växellådan är lättarbetad, på gränsen till att kännas sladdrig.

Antispinn och antisladd, ESP, är standard. Dagens elektroniska system är i regel så effektiva att det är näst intill omöjligt att provocera fram en sladd. Jag lyckades faktiskt få bakvagnen att driva ut ordentligt när jag testade SW på packad snö. Det förvånar mig litet. Så långt som att påstå att 407 SW har tvivelaktiga köregenskaper vill jag dock inte gå.
Motorn på två liter och 137 hästar/191 newtonmeter gör ett bra jobb men känns aningen tunn när bilen är tungt lastad. Min förbrukning blev 0,92 liter milen, hyggligt med tanke på årstiden. Maskinen på 2,2 liter - som jag tidigare kört i sedanversionen - är förstås ett snäpp vassare.

Olle Hildingson
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons