Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

En limo i skogen

/

Den här bilen klarar att vada i halvmeterdjupt vatten. Den har också extrem backtagningsförmåga och tål att lutas i upp till 45 graders vinkel. Samtidigt är den en bekväm landsvägskryssare.

Det handlar om Touareg, Volkswagens bidrag till floran av SUV-bilar i den största klassen. Touareg är konkurrent till bland andra Volvo XC 90, Range Rover, BMW X5 och Mercedes ML.
Beteckningen Touareg, inte helt lättuttalat, är lånat från ett ökenfolk som klarar strapatser bättre än de flesta andra. Vilket också bilen med samma namn ska göra. Det stämmer helt säkert.
För trots att få Touareg någonsin lär komma att gå i obanad terräng så är bilen byggd för riktigt tuffa utmaningar.

Den permanenta fyrhjulsdriften, normalt lika mycket drivning på fram- och bakhjul, är förstås given. Bilen har förutom lågväxel elektroniskt styrd mittdifferential och kan även utrustas med diffspärr mellan bakhjulen.
Dessutom har bilen elektroniska differentialspärrar som klarar att flytta över hela drivkraften till ett enda hjul vid fläckvis halka. Frigångshöjden har sex nivåer, varav fyra kan ställas in av föraren. Lägsta höjden, 160 mm, används vid lastning/lossning. Lågläget är bra också vid i- och ursteg eftersom man i normalläge får klättra ordentligt.
Bilens maximala frigångshöjd är 300 mm och avsedd för extrema förhållanden off road, eller möjligen en oplogad väg med stort snödjup.
Kanske är det viktigt för många som köper en bil av den här typen att den klarar värre strapatser än man ens vill tänka sig. Och att just min modell klarar mer än konkurrenterna.
Kanske är det så man tänker när man parkerar sin lyxiga stadsjeep i Sveriges tre största städer. För det är där Svenska Volkswagen kallt räknar med att sälja det stora flertalet av omkring 700 Touareg i år.

Volvo väntade länge med sin SUV. Förkortningen står för Sports Utility Vehichle, ungefär sportigt nyttofordon på ärans och hjältarnas språk. Volvo trodde att SUV-vågen skulle ebba ut. Än går det bara uppåt. SUV-bilar av alla klasser växer snabbt i Europa. Första halvåret 2002 var ökningen nära 23 procent.
I den största och lyxigaste klassen, där Touareg och XC 90 återfinns, såldes 700 000 bilar 2000. Nästa år tror analytikerna att siffran inte hamnar speciellt långt under en miljon fordon!
Åter till Touareg. Man sitter härligt högt med utmärkt överblick. Dock inte bakåt där klumpiga huvudskydd i baksätet skymmer nästan hela rutan. Härligt stora ytterspeglar kompenserar siktproblemen till stor del.
Man sitter behagligt i framstolarna och med en ratt ställbar i alla ledder är det lätt att finna bra körställning. Baksätet ger inte bra lårstöd för långbenta och hade nog fungerat bättre med sätet litet högre. Touareg rymmer fem åkande. Punkt slut.
Volvo XC90 till exempel går att köpa med två extra stolar i en tredje rad. Touaregs baklucka är jättestor med öppningsbart fönster och dubbla inre handtag. Lastutrymmet är generöst tilltaget.

Förarplatsen är elegant och bra i stort. Utrymme för invändningar finns ändå. Instrumenten har planglas som ger irriterande blå reflexer från de färgade sidorutorna. Dessutom finns fyra små och svårlästa mätare. Vem behöver mätare för oljetryck och spänning i en modern bil?
Bra med dubbla solskydd som hos Saab. Också reglagen i ratten för radio, färddator och telefon är bra.
Glasögonfacket i taket kärvar och känns som billigast tänkbara. I övrigt upplevde jag känslan i reglage och inredning som hög.
Bilen är en klump på 2,2 ton och 4,75 meter lång. Ändå är den faktiskt lätt att hantera i stan. Ute på vägen åker man riktigt bekvämt förutsatt att fjädringen står i komfortläget.
Sportinställningen ger klart stuttig och mindre behaglig gång. Den sexväxlade automatlådan arbetar underbart. Den går förstås också att styra manuellt inom motordatorns toleransgränser.
Att det här är en bil tänkt i första hand för USA visar valet av handbroms, en fotpedal som lossas med ett dragreglage.
Sexan under huven jobbar diskret och effektivt. Men hu vad törstig den är. Drygt en och en halv liter milen känns inte bra. Det går att köra snålare med den maffiga W10-dieseln på 313 hästar och osannolika 750 newtonmeter i vridmoment. Men då stiger förstås också prislappen rejält.

Olle Hildingson
026-15 96 38
olle.hildingson@gd.se
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons