Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En lockande läcker mulle

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Elegant mulle. Lexus RX 300 är tjusig att titta på men samtidigt så maffig som en �äkta� SUV bör vara.

Litet snyggare, litet elegantare och litet extra jämfört andra mullar. Och klart komfortabel ute på vägen. Plus att den är bra på att tugga sig fram i djup snö.

Annons
Det handlar om Lexus RX 300, en lyxig SUV, meden del klara komfortmissar.

Lexus är japanska Toyotas lyxbilsmärke. MärketsSUV är RX 300 och kostar multum. Frågan är omägaren verkligen får valuta för alla pengarna.Priset börjar klart över 400 000 kronor. Trots att utrustningenär riklig finns det läder och annan lyx som kostar extra.Prislappen innebär garanterat ett kraftigt värderas,i varje fall i kronor räknat.

Lexus RX 300 har samma bottenplatta som Toyota Camry. Menmycket större än så är inte likheten mellanhalvsyskonen.

SUV-modellen är hög, bred och tung. Man kliver uppi bilen, sitter därmed högt och har perfekt översikti trafiken. Det hör liksom till.

Kupén har massor med volym men den är inte välutnyttjad.I alla fall inte för passagerare baktill. Där sitteräven en normalväxt svensk obekvämt trots att detfinns hur gott om plats som helst. Sittdynan är högoch kort och fötterna får en obekväm vinkel motgolvet.

Fram däremot åker man alldeles utmärkt. Stolarnahar förstås el-inställning. Gäller ocksåinställning av svankstödet. Jag hör till dem somkör upprätt. Jag fick inte ryggstödet upprättnog för att passa mig riktigt. Ratten är bara vippbar.Så vill amerikanare ha det. Det är förstås"over there" som den stora avsättningen finns för enbil som den här.

Men det säljs några exemplar också i Sverige.Förra året registrerades 175 exemplar av modellen.

Utrymmet för bagage är anständigt men hadekunna vara större. En snygg lutning på aktern stjälförstås utrymme. Lasthöjden är hög menså är också ett riktigt reservhjul gömtunder golvet.

Man åker lätt gungigt i en bil av den härtypen men Lexus RX 300 uppför sig dock i det stora hela brapå vägen. Men en sak gillar jag definitivt inte. Detär styrningen som är så lätt, speciellt ilåg hastighet, att mycket av vägkänslan ärborta.

Förarplatsen är elegant men inte rationell tillalla delar. Instrumenteringen är OK men reglagen ärinte helt enkla att hantera. Bilen har en infoskärm därman kan styra olika funktioner, värme och radio till exempel,med tryckningar på skärmen. Inte helt lyckat, i allafall inte innan man vet exakt hur allt funkar. Tryckandet påskärmen tar bort en del av koncentrationen på körningen.

Bilen är lätt att hantera även i trångasituationer. Det bidrar hög sittställning och enormaytterspeglar till. Den stora vändradien drar dock ner smidighetsbetygetett snäpp.

Den fyrstegade lådan arbetar mjukt och fint. Ratten,i trä och läder, är ovanligt greppvänlig.Handbroms som hos Mercedes, alltså med fotpedal, äringet jag uppskattar. Frånvaron av strålkastarspolareär trist. Sådana behövs allt i vårt klimat.

Bilen är alldeles utmärkt att köra i halka,delvis för att den är konstant fyrhjulsdriven men iminst lika hög grad beror det på det elektroniska antisladdsystemet.Bilen är tyst så länge man håller sig iframsätet. Bak är det, om inte bullrigt, så ialla fall mer ljudligt.

Bilen ger som helhet ett riktigt gediget intryck ävenom känslan inte är direkt "tysk". Men så ärmodellen ju också i första hand tänkt föramerikansk smak.

En detalj ropar jag definitivt bu för. Bogseröglanbak är en plåtbit med ett stansat hål som harriktigt vassa kanter. Sånt må vara i en liten, billigbil. Men inte i en statusbil för över 400 000!
Annons
Annons
Annons