Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

En roligare Mazda

+
Läs senare
/
  • Mazda 6 har ett sportigt utseende som stämmer väl med bilens karaktär. Den uppdaterade versionen har smärre synliga förändringar, bland annat med mer krom i grillen. Foto: Olle Hildingson

Mazda 626 var under två decennier en trygg men ganska trist bil. Efter tre år har efterföljaren Mazda 6 fått en uppgradering. Den är nästan osynlig på utansidan men en rad tekniska förbättringar lyfter modellen.

Körglädjen är påtaglig i Mazda 6 och har höjts ytterligare en bit i den nya versionen. Dämpning och stötdämpare är relativt hårda men jag upplevde ända aldrig bilen som stötig.
Karossen har gjorts mer vridstyv, vilket säkert är en del av förklaringen till den förbättrade körkänslan samt att ljudnivån kunnat sänkas. Bilen är ganska tyst även i 110-tempo, i alla fall så länge som inte asfalten är av grövre snitt. På detta så vanliga underlag bullrar det fortfarande påtagligt.

Mazda 6 har infört bältesvarning för samtliga platser. Displayen för baksätet sitter ovanför backspegeln.
Provbilen var försedd med "mellanmotorn" på två liter som fått effekten ökad med sex hästar till 147. Vridmomentet har också ökad något till 187 Nm och nås vid ett lägre varvtal. Motorns kapacitet är hög och passar som hand i handske med den lättarbetade sexväxlade lådan. Den arbetar lugnt och varvtalet är 2800 i 110 km/tim. Min förbrukning under provveckan blev 0,79 liter milen, en helt OK siffra.
Mazda 6 säljs också med en maskin på 1,8 liter/120 hk och en på 2,3 liter/166 hk. Från årsskiftet kommer två nya tvåliters dieselmaskiner med partikelfilter på 121 respektive 147 hästar.

Sittkomforten är utmärkt, förarstolen har lätthanterlig hiss. Ratten är ställbar i alla ledder och det är enkelt att finna en bra körställning. Runtomsikten är utmärkt med plus för rejäla ytterspeglar. I baksätet är det gott om plats både för ben och huvud.
Kombiversionen har rejäl baklucka med bekväm lasthöjd och gott om utrymme. När mer plats behövs för bagage är det enkelt att fälla fram ryggstödet i två olika stora delar. Man behöver inte göra det inifrån bilen utan man når spärrknapparna bakifrån. Insynsskyddet är flyttbart och kan användas även när baksätet är fällt. Bilen har gott om fack och utrymmen för prylar.

Interiören i Mazda 6 är smakfull samtidigt som föraren har tillgång till en utmärkt och lättarbetad arbetsplats.
En del av totalt 785 ändringar i den uppdaterade modellen har gjorts i kupén. Bland annat har instrumentgrupp och mittkonsol förändrats samtidigt som en del materialval är nya. Den svarta klädseln lättas upp ett snäpp av diskreta röda stänk.

Mazda 6 har bra på fötterna vad gäller säkerheten. Bilen har sex krockkuddar och antisladd. Framstolarna har skydd mot whiplash samt bälten med försträckare och belastningsbegränsare. Sedan tidigare finns bältespåminnare fram.
Varningssignalen för den som slarvar är intensiv, näst intill outhärdlig. I nya versionen finns påminnare även för de tre platserna bak med egen dispaly ovanför spegeln. Jättebra.

Kombimodellen har rejäl bakdörr och dito lastvolym.
Mazda 6 har väldigt gott om utrustning redan från början. Klimatanläggning, elhissar, farthållare, färddator, radio med CD och rattreglage samt takreling ingår. Det enda utöver standard som man kan tänkas önska sig är egentligen automatlåda, Xenonljus och navigation. Utrustningsnivån bidrar till att Mazda 6 är prisvärd.

Olle Hildingson




Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons