Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En tuffare Vectra

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Sportigt sänkt. Vectra GTS är sänkt jämfört med standardmodellen och har betydligt hårdare fjädring/dämpning.

Vectra GTS är en coupéinspirerad variant av Opels nya serie i mellanklassen. Snygg att titta på och inspirerande att köra. Trots kupéstuket är det fråga om en kombisedan med stort öppnande bagagerumsdörr och rymligt bagagerum.

Annons
Det gör bilen mycket praktisk som lastare. Något motstridigt kan tyckas.
Opel Vectra och Saab 9-3 har mycket gemensamt och är byggda på samma bottenplatta. Ändå är bilarna väldigt olika. Hittills har Saab haft goda framgångar. Det har däremot inte gått speciellt bra för Vectra i Sverige.
Bilarna säljs som bekant i samma bilhallar. Om säljarna hellre pratar sig varma för Saab än för konkurrenten från Opel är ju svårt att veta. Men jag skulle inte bli förvånad om det är så.
Alltnog så kalkylerar Opel med att få litet bättre fart på Vectraförsäljningen i år, inte minst med hjälp av den sportigare GTS som väntas stå för ungefär var tredjedel av modellens förväntade 4 200 registreringar.

Jag körde toppversionen av Vectra GTS med V6-motor på 3,2 liter och automatlåda med möjlighet till manuell växling. Det är Opels hittills snabbaste standardbil. Redan första gången man trycker till på gasen står det klart att det här är en bil och en motor som trivs med sportig körning. Gensvaret är rappt, nästan hetsigt, speciellt en bit upp i registret. Tråkigast med motorn är den avsevärda bränsletörsten. Deklarationen är precis över litern. Jag gjorde av med två deciliter ytterligare.
Från stillastående känns ett tydligt ryck om man är det minsta oförsiktig med gasen. Möjligen kan det ha varit speciellt för den här bilen. Annars arbetar automatlådan mjukt och smidigt. Man har chansen att växla själv så länge man håller sig inom varvtal som datorn godkänner. Det är kul en stund men i längden får ändå automatiken sköta jobbet.
GTS har i grunden femväxlad manuell låda. Automatlådan, som tveklöst gör körningen mer avslappad, kostar 15 000 i tillägg.

GTS-versionen har ett aggressivare utseende än vanliga Vectra, gäller inte minst i fronten. Men ändringarna är fler än så. Bilen är sänkt med 20 millimeter och fjädrar/stötdämpare är betydligt hårdare. Det ger bilen en riktigt stötig gång vid snäll körning men när det går undan på kurvig väg är GTS en riktig glädjespridare. Den är helt klart en bil som premierar sportigt körning.
En jämförelse med Saab 9-3 är oundviklig. Trots att Vectra GTS har alldeles utmärkta vägegenskaper (med distinktare styrning än vanliga Vectra) tycker jag faktiskt att 9-3 är ett strå vassare.
Framstolarna är kraftigt skålade och ger kroppen perfekt stöd i sidled. En nackdel är att i- och ursteg blir litet knöligt, åtminstone för relativt korta personer som jag själv. Baksätet är hårt och i kombination med det tuffa chassiet innebär det att en resa på guppig väg i låg fart blir rena tvättbrädeupplevelsen. Takhöjden bak är något sämre än i vanliga Vectra på grund av lägre taklinje. Dock är den ändå anständig.

Provbilen var i det närmast maxutrustad. Det innebär att den hade navigationssystem med färgskärm. Skärmen sitter opraktiskt lågt på mittpanelen och är mindre än hos vissa konkurrenter. Det medför att texter som visas på kartbilden blir svårläst.
Instrumenteringen är något ändrad. Jag upplevde graderingen på hastighetsmätaren svårläst. Den breda plastlisten över hela panelen som går vidare längs framdörrarna ser ut, ja just det, som plast och inte aluminium. I mina ögon ger listerna hela interiören ett stelt och litet trist utseende.
Bilen är lätt att hantera med ett undantag. Blinker- och torkarspakarna går automatiskt tillbaka till neutralläge så fort man aktiverat någon funktion. Ett snabbtryck på blinkerspaken ger tre blinkningar. Enklare handhavande? Glöm det, nu har jag kört Vectra i flera omgångar utan att lyckas lära mig nymodigheten ordentligt. Det är inte kul att gång efter annan råka blinka åt fel håll! Och åt fel håll igen. Och igen.

Olle Hildingson
026-15 96 38
olle.hildingson@gd.se
Annons
Annons
Annons