Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

En tysk bamse som har allt

/
  • Bamse. Mercedes ML är en rejäl koloss runt 2,2 ton. Bilen känns dock inte klumpig att köra.

Gjord för i första hand Amerika men tillverkad i Europa. Åtminstone det exemplar jag körde. Mercedes SUV-modell med beteckningen ML tillverkas nämligen både i USA och Österrike.

Det här är en stor bil i flera avseenden. Jag körde den billigaste modellen med den "lilla" dieselmotorn på 2,7 liters volym. Priset börjar på runt 380 000 men med en del extrautrustning landar prislappen på närmare en halv miljon. Den mest påkostade ML i AMG-utförande kostar 718 500. Som förstås också kan ökas.
Modellen har förbättrats på ett stort antal punkter sedan versionen lanserades i slutet av 90-talet. ML känns nu betydligt mer gedigen, men Mercedeskänslan vill ändå inte riktigt infinna sig. Den finns ju å andra sidan heller inte i A-klass.
Utan att kunna sätta fingret direkt på någon punkt så upplever jag plastmaterial och reglage i ML som litet mindre ståndsmässiga. Och det faktum att en av mugghållarna på instrumentpanelen plötsligt vägrade låta sig gömmas undan ökar på min känsla. När låsningen gav upp hördes ett klick, förmodligen gick en plastspärr sönder. Sånt förväntar man sig inte i en Mercedes. Att askkoppen inte gick att öppna spelar mig ingen roll annat än att det också ger vibrationer om att detaljkvaliteten inte är i topp.

ML känns betydligt mer distinkt i sitt uppförande på vägen än vad jag minns från första bekantskapen för några år sedan. Fjädringen är inte längre gungig på något sätt utan bilen uppträder utmärkt både vid snäll landsvägskörning och när man kör undan på kurvig väg.
Elektronisk sladdparering är standard. Den fick jag tillfälle att pröva flera gånger när halkan slog till. Bilens USA-tillverkade M&S-däck hade nämligen riktigt dåligt grepp på halt underlag. M står för mud (lera) och S för snow. ESP-systemet trädde in effektivt när jag provocerade bilen för att få bakänden att svänga ut. Efter några ögonblick tog elektroniken över och stabiliserade gången igen. Men bromssträckan blev förfärande lång.
Provbilens däck, Dunlop sport 5000, finns inte med i Däcksbranschens lista över däck framtagna särskilt för vinterkörning.

Mercedes ML syns nog oftare i finare kvarter i storstäder än i terräng. Men bilen är inte oäven heller ifall man behöver dra upp båten eller så. Jag hjälpte en släkting dra upp en stor och tung plastbåt i en relativt brant sluttning. Visserligen luktade det om bilen efter allt bromsande, jo fyrhjulsdriften fungerar förutom med viskokoppling även med hjälp av ABS-systemet. Efter några sidoförflyttningar och dragförsök kom klunsen upp ordentligt.
En bidragande orsak till bra drivning i svåra lägen är att bilen också har lågväxel med låsning av diffen mellan fram- och bakhjul.
Fem personer åker utmärkt i den här bilen. Man sitter högt och bekvämt i relativt hårda (men läderhala) säten. Provbilen kunde ta sju personer eftersom den var utrustad med extrastolar i bagageutrymmet. (Kostar 7 000 kronor). Oanvända är de fällda mot sidorna men tar förstås bort en hel del av ett annars mycket rymligt bagagerum. Stolarna lossas enkelt om man vill lyfta ur dem. Men de är jobbiga att lyfta.

Så här tunga bilar är bränslekrävande. Ett sätt att komma undan med rimlig bränsleåtgång är att välja dieselmotor. Provbilen hade Mercedes femcylindriga maskin på 2,7 liter. Den har härligt vridmoment och ger hela 370 Nm redan vid 1 600 varv och fungerar utmärkt ihop med den femstegade automatlådan Tyvärr är också ljudet högt, inte bara på tomgång och vid kall motor. Man hör faktiskt dieselljud och känner av aningen hård motorgång inne i kupén även i landsvägsfart.
Men det är ändå ganska lätt att bära när man ser bränslesiffrorna. Deklarationen är 9,4 liter per 100 kilometer. Jag klarade bilen på under nio liter i snabb landsvägskörning. När det blev småkörningar i stan och det dessutom var minusgrader klättrade siffrorna i höjden. Då låg jag på ett snitt runt 14 liter.
ML finns med fyra motorer, utöver en sexa på 218 hästar och en åtta på 292 också en V8- diesel på 250 hästar och hela 560 Nm.
Trots att ML är väl utrustad är det inte svårt att lägga till saker som trissar upp det höga priset en bra bit till. Provbilen hade både navigator med teve och filmanläggning för baksätespassagerare med såväl DVD- som videobandspelare. Liksom en massa annat godis. Men bilen saknar glasögonfack!
Olle Hildingson
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons