Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ett säkert kort

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Anonym. Renault Laguna II finns i två utförande, som kombisedan (ovan) och kombi. Mjuk och slank i linjerna men samtidigt anonym.

Renault Laguna II är den säkraste bilen i Volvohandeln. Måhända litet pinsamt för Volvo men så är det.

Annons
Nya Laguna är den säkraste bilen allakategorier just nu, åtminstone sett till resultatet av EuroNCAP:s krockprov där Laguna är först och hittillsensam om att ha klarat fem stjärnor. Dock ska sägasatt beräkningarna av proven gjorts om på sistone. Tidigarevar fyra stjärnor det högsta betyget.
 
Lagunas höga passiva säkerheten ärförstås väldigt viktig men något ingen villbehöva prova på. Bilen har sex krockkuddar och dubblaförsträckare samt belastningsbegränsare till förarensbälte.
 
Bilens aktiva säkerhet vill däremot mångaförare prova på. Jag har kört bilen bådesnällt och litet mindre snällt. Och visst kännsden trygg även när det börjar kärva till sig.
 
Om bilen pressas alltför hårt finns dessutomelektronisk sladdparering (inte i de enklaste modellerna) somi de flesta fall reparerar förarens misstag innan det gåråt skogen.
 
Bilen har dessutom BAS, panikbromsassistans. Endator känner av en snabb och hård inbromsning och läggerpå extra kraft. De flesta av oss bromsar nämligen förfegt, i alla fall i första skedet, i en paniksituation.
 
Teknikfylld
 
Laguna är en tyst och bekvämbil som vimlar av tekniska finesser. Jag tänker påautomatisk däcktryckskontroll, inte mindre än fyra eluttag,gardiner till sido-. och bakrutorna, farthållare och fartbegränsare,kyla i handskfacket och mycket mer än så.
 
Alla är väl inte direkt nödvändiga.Jag tänker främst på nyckeln som ersatts av ettlåskort. Renault själva vill framhålla det somen stor innovation. "Bilen som har allt utom nyckel." Problemetär att kortet ändå måste sättas ini en springa i panelen. Och Renault har återinförtstart- och stoppknappen. Vad har man då vunnit? Jo, möjlighetenatt trycka på knappen för automatisk låsning,en finess som inte finns på de enklaste modellerna.
 
Därmed sker låsning automatiskt någrasekunder efter det att föraren avlägsnat sig frånbilen. Och dörrarna öppnas igen när förarennuddar ett handtag med handen. För att kunna starta motornmåste ändå kortet fram.
 
Provbilen var sportline-versionen. Det innebäratt framstolarna har markant höga valkar som sidostöd.Man sitter bekvämt åt det mjuka hållet.
 
Även bak åker man bekvämt och detfinns gott om utrymme för benen. Däremot är huvudutrymmetklent tilltaget och långt nerdragen dörrlinje göratt man tvingas böja nacken rejält för att ta sigin och ut.
 
Bagageutrymmet är mer än rejält tilltagetoch lätt tillgängligt även för skrymmandeföremål tack vare halvkombiluckan. Lastkanten ärdock ganska hög.
 
Bra förarplats
 
Förarplatsen är praktiskt redigoch elegant utformad. Ratten är ställbar i alla ledder.Laguna har en hel del körglädje men litet av den förtasav en inte speciellt rolig låda som jag upplevde litet sladdrig.Dessutom är kopplingsvägen lång. Jag fick därförmotorstopp flera gånger. Samma sak hände andra förare.
 
Motorn på 1,8 liter och 123 hästar väntasbli bästsäljare. Jag upplevde den som tämligenseg på låga varv, det gäller att växla flitigtom man ska krama litet sting ur den. Förbrukningen underprovveckan hamnade på 9,1 liter per 100 km, betydligt merän deklarationens 7,5.
 
Sett mot den bakgrunden känns förmodligenden minsta motorn, 1,6 liter och 110 hästar, som väldigttunn. Bilen finns också med en motor på tvåliters volym och toppmodellen lockar med en V6-maskin påtre liter.
Annons
Annons
Annons