Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Extrastor till extrapris

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Välväxt. Suzuki Grand Vitare XL finns både i femsitsig och sjusitsig version. Det rejält ökade axelavståndet är välgörande för bilens uppträdande ute på vägen.

XL på en tröja står för extra large. Beteckningen går igen på den Suzuki Vitara som är, just det, extra stor. Axelavståndet har ökat 30 centimeter till 2,80 meter, ett faktum som är välgörande för bilens köregenskaper. Grand Vitara är sedan länge en SUV eller stadsjeep som lockat många köpare främst för en konkurrensmässig prislapp. Och för att den mer varit ett rejält bruksfordon än en SUV att glänsa med i stan.

Annons
Många uppfattar nog modellen som i minstalaget. XL är det definitivt inte. Jag provkörde dennormala versionen med plats för fem åkande. Den somibland behöver köra mycket folk kan köpa bilensjusitsig. Extrastolarna kostar 10 000 kronor.

För att få ett något sånär hyggligtinsteg längst bak är baksätet, delat i tvåolika stora delar, flyttbart framåt. Den finessen finnsockså på den femsitsiga bilen. Bra att ha om det vältilltagna bagageutrymmet skulle behöva ökas ut samtidigtsom det är tomt i baksätet (eller att den som sitterdär inte är alltför långbent).

Utgångspriset på XL är 209 000 kronor. Detfår faktiskt sägas vara något av en extraprislappsett till konkurrenterna. Fast det är ordinarie. Nja, såhär i början följer faktiskt metallicklack ochradio med utan kostnad.

Vitara är i grunden bakhjulsdriven. Med en spak bakomväxelspaken görs bilen fyrhjulsdriven. Ändringenkan göras i farter upp till 100 km/tim. Extraspaken har ocksåett lågområde som kan användas när underlagetkärvar till sig. XL är en lämplig dragare, tillåtenför släp på upp till 1850 kilo. Men då krävsatt föraren har D-behörighet i körkortet.

4WD-systemet är enklast möjliga utan mittdiff. Detbetyder att bilen är högst ovillig när man försökersvänga kraftigt, speciellt på stumt underlag.

XL är en lämplig dragare, tillåten försläp på upp till 1850 kilo. Men då krävsatt föraren har D-behörighet i körkortet.

XL har anmärkningsvärt tyst gång, vilket gälleräven i baksätet. Det beror säkert till viss delpå att bilen har innerskärmar både i främreoch bakre hjulhusen.

Bilen uppför sig relativt väl även i motorvägsfartmen visst är den något smågungig. Det blir såi en så pass hög bil med stora hjul och långfjädringsväg. Styrningen var tråkigast körmässigt.Föraren tvingas till ständiga småjusteringar såfort det blåser litet sidvind. Litet känsla av äldrebuss faktiskt.

Motorn gör ett bra jobb ihop med den automatiska växellådan.Synd bara på törsten. Min medelförbrukning blev1,27 liter milen. Det är mycket. Tanken rymmer 66 liter.Det innebär irriterande täta tankningar.

Och varning - bilen saknar varningslampa för lågbränslenivå. Det gäller alltså att ge nogaakt på visarnålen.

Det finns massor av plats och takhöjd både i baksätetoch i bagageutrymmet. På grund av det skjutbara baksätetär insynsskyddet tämligen komplicerat att hantera.

Utrustningen är väl tilltagen. Ändå saknarjag en viktig sak i vårt klimat - visning av yttertemperaturen.

Förra året såldes knappt 300 Vitara. Medhjälp av XL räknar generalagenten Olle Olsson kunnaöka till 800 exemplar i år. Det kan gå.
Annons
Annons
Annons