Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Få riktiga nyheter i Milano

+
Läs senare
/
  • Nostalgi. Med W800 har Kawasaki byggt en retromaskin med parallelltwin, snygg limpasadel och gummibälgar på gaffeln. Men visst ser den ut som en Triumph Bonneville?
  • Bekväm för två? Nja, knappast. Däremot är Aprilia Dorsoduro 1200 en spartansk streetfajter med en nyutvecklad v-twin på 130 hästkrafter, ABS och olika effekt­lägen.
  • Djävulen är här. Diavel är italiensk slang för Djävul och är Ducatis nya muskelhojsatsning. Besten väger 210 kilo torr, kan ge 162 hästkrafter och får ned kraften i marken genom ett bakdäck på 240 millimeter.
  • Konstiga kläder? Nej, bara en airbagväst från företaget Motoairbag, en av många tillverkare av skyddskläder för mc-åkning. Om föraren kastas av hojen blåses västen upp på 80 millisekunder.
  • Kraftfull. Duu är en futuristisk muskelhoj som drivs av en S&S X-Wedge-twin på1 916 kubik. Maskinen kan fås i flera olika utföranden och handbyggs av CR&S i Milano.
  • Tysk precision. BMW K 1600 GT är en praktisk bamsesporttourer med en nyutvecklad radsexa som levererar 70 procent av det maximala vridmoment på 175 Newtonmeter redan vid 1 500 varv.
  • Hybridfordon? Jo, i alla fall hävdar Honda att man lyssnat till kundernas önskemål och skapat en modell som är en kombination av nakenhoj och allroundmaskin. Crossrunner drivs av en 800-kubiks V4 på 100 häst­krafter.

Läder, stål och gummi? Absolut. Efter finanskrisen har motorcykelbranschens hjul åter börjat rulla. Det märktes under den gigantiska mässan Eicma i Milano.

Efter många år av medvind drabbades även mc-världen av lågkonjunkturen. Försäljningen av både motorcyklar och tillbehör rasade samtidigt som producenterna gjorde allt och lite till för att minska sina kostnader.

Men nu vågar tillverkarna tro på framtiden och satsar på nytt. Därför var stämningen hög på jättemässan Eicma (Esposizione Internazionale del Motociclo) i Milano, Italien, där de sex gigantiska utställningshallarna, vars dryga 50 000 kvadratmeter, var proppfulla av tvåhjulingar, tillbehör och utrustning.

På mässan presenterades nya mc-modeller som Ducatis ondskefulla streetfajter Diavel, Hondas mer sansade allroundhoj Crossrunner och Triumphs mindre äventyrsmaskin Tiger 800 XC. Men hur mycket tillverkarna än slår sig för bröstet kan de inte dölja att de flesta ”nyheter” är uppdateringar av redan befintliga modeller.

Så brukar det gå till i branschen. Ibland räcker det med en annan färgsättning för att en motorcykel ska kallas ny för säsongen.

I övrigt plagieras det vilt. Få vågar gå sin egen väg och satsar i stället på det som gäller just nu.

Det gäller inte minst en uppsjö av kinesiska och koreanska fabriker som bygger lågprishojar som är rena rama stölderna.

Och det var ju precis så som de stora japanska mc-jättarna själva en gång i tiden började, genom att kopiera kända modeller och så småningom göra dem bättre än vad de var från början.

Samtidigt som krisen för branschen verkar vara över finns det andra problem att brottas med. Ungdomen är inte alls lika intresserad av motorcyklar som för 20 år sedan, det sker ingen större återväxt och hojåkaren blir allt äldre. Alla tillverkare vill förstås bryta trenden, men ingen vet hur. Inte heller har de en aning om vilka klimatneutrala tvåhjulingar de ska satsa på.

Och det talas väldigt tyst om saker som miljö och bensinförbrukning. På våra breddgrader är motorcykeln mest ett nöjesfordon och ingen praktisk arbetshäst.

Och kommer så att förbli.

Fotnot: Eicma pågick i Milano 2-7 november.

Robert Lagerström/TT Spektra

feature@ttspektra.se

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons