Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fabia förtjänar framgång

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Fräckis. Med helt nya Fabia, tydlig i formerna, lyfter Skoda ytterligare ett snäpp.

För tio år sedan var Skoda ett skamfilat bilnamn. Sedan tog Volkswagen över. I dag nämns det tjeckiska namnet med respekt.

Annons
Med nya "stora småbilen" Fabia skrivshelt säkert ett nytt framgångskapitel i Skodas historia.

Litet elakt kan man fundera vad koncernmärkena Volkswagenoch Audi ska vara bra för när Skoda finns. Med i stortsett samma innehåll men med mycket mer sympatisk prislapp.

Fabia är den första bilen byggd på koncernensnya lilla plattform. Seat följer härnäst.

Fabia är i grunden av modernaste snitt. Det är denför övrigt också i de yttre formerna, i mina ögonmycket lyckade.

Nu kan man ju inte få allt för jämförelsevissmå pengar.

Fabia är ingen riktig lågprisbil. 96 900 kronorstår det på prislappen. Det är nästan 20000 kronor lägre än VW Polo men 20 000 mer än billigasteSkoda Felicia.

Näst Golf

Och då ska man komma ihåg att Fabia ärstörre än Polo, faktiskt nästan lika stor som enGolf.

Fast någon hake måste det finnas. I Fabias fallär det, förutom ett simplare inre utseende än hosVW och Audi, motorn.

Fabia finns än så länge i Sverige enbart ibasutförande med en tjeckisk stötstångsmotor på1,4 liter. Visserligen moderniserad med motorelektronik och hydrauliskaventillyftare. Men ändå. Den är orkeslöspå låga varv. Ett plus, motorn är ren nog förmiljöklass 1. Det innebär en skatterabatt på 3500 kronor.

En inte oviktig del av den körglädje som Fabiaskonstruktion gör möjlig tas bort av motorns trista karaktär.Visst, det går framåt men segt vid omkörningar,i alla fall när bilen är lastad. Och bränsleekonominför en så liten maskin borde kunna vara bättre.

Fabia tillverkas också med modernare motorer och medmer utrustning, väntas till Sverige någon gångrunt årsskiftet.

Säkerhet

Säkerheten är något Skoda inte prutatpå. Bilen har låsningsfria bromsar och fyra krockkuddar.Passagerarkudden kan kopplas ur. Bältessträckare framoch isofixhållare bak ingår också. Visserligenär det trångt för tre personer bak men mångabarnfamiljer kommer säkert att köpa den här bilen.Alltså kommer många barn att sitta i mitten bak. Ochdär finns varken nackskydd eller trepunktsbälte. Illa!

Fabias utrustning är generös på en rad punkter.Eller vad sägs om ratt som är ställbar i alla ledder.12-voltsuttag mellan stolarna och fördröjd innerbelysningär heller inte fel.

Centrallås är också bra, det är lättareöverse med att speglarna måste justeras manuellt. Högerytterspegel är för övrigt av ynkligt liten modell.Ett dumt arv från Audi. Den borde vara extra stor, bra vidfickparkering.

Man finner lätt en bra förarställning. Sätenaär typiskt tyskt hårda och känns väl fastavid första kontakten. Efter en långkörning på40 mil kan jag bara konstatera att hårdhet ibland vinneri längden.

Förarplatsen är lätt att lära känna,man känner väl igen såväl instrument somreglage från VW- och Audiprogrammet. Men värmereglagenmed sin låga placering och små symboler är enmiss.

Bilen beter sig mycket städat på vägen, denfartberoende elektrohydrauliska styrserevon ger fin styrresponsoch växellådan är lättarbetad. Ljudnivånär helt OK för en bil i den här klassen.

Bagageutrymmet är bra för bilens storlek. Undergolvet döljer sig fullstor reserv. Baksätets ryggstödär fällbart i två olika stora delar.

Helförzinkad

Skoda har helförzinkad kaross. Att rostskyddsgarantinär tio år jämfört med tolv för VW ochAudi lär inte betyda att rostskyddet på någotsätt är sämre.

Fabia är säkert en bil att lita på i långaloppet, även den dag den ska bytas mot en ny bil.

Själv fick jag anledning fundera över kvaliténefter att ha blivit stående med död motor fyra milfrån Gävle. Bilen var praktiskt taget ny, mätarenvisade drygt 60 mil. Småningom tog jag mig etappvis tillbakatill bilfirman för egen maskin. Förklaringen - en jordkabelvar dåligt fastdragen vid fabriken.

Även solen har fläckar.
Annons
Annons
Annons