Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Finputsad gamling

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Lyser rött. Den röda färgen är det enda upphetsande på den uppgraderade Mazda 626. Under skalet finns många kvaliteter.

Mazda 626 har gått kräftgång trots att serien kompletterades med en kombi för två år sedan.

Förra året registrerades 1 747 Mazda626. Det räckte inte längre än till plats 43 påbästsäljarlistan, strax före Mercedes A-klass ochstrax efter VW Beetle... Som jämförelse såldes2 418 Mazda 626 i Sverige under 1998.
 
Nu har serien fått en ansiktslyftning förutomatt tekniken graderats upp. Nygamla 626 introducerades i januari.
 
Ändringarna är utan överdrift försiktiga.Man måste vara kännare för att skilja den nyaversionen från den gamla. Frågan är om det räckerför att vända försäljningen uppåt igen.Det är jag mycket tveksam till.
 
Gammal grund
 
Mazda 626 är en bil där ägarenkan räkna med stor driftsäkerhet och låga ägarkostnader.Men i grunden är modellen gammal och så anonym i formspråketatt jag är övertygad att många väljer bortMazdan bara av den anledningen.
 
Förlorade marknadsandelar lär vara svåraatt hämta in med mindre än en helt ny 626 med litetspännande framtoning. Det kanske kommer om ett par år.Ford äger ju det japanska bilföretaget numera och kommersäkert på sikt att tvinga fram litet häftigaremodeller.
 
Jag har provat nya varianten av Mazda 626 herrgårdsvagn.Det är en vettig och praktisk maskin i de flesta avseenden.Men väldigt grå och trist invändigt.
 
Man sitter behagligt i framstolarna och förarmiljönär som alltid i japanska bilar redig. Det går att trängain tre vuxna i baksätet men då tvingas de påde yttre platserna sitta så långt ut att huvudet hamnarvid sidan av nackskyddet. Knappast lyckat.
 
Oväntat rymligt
 
Bagageutrymmet är större änvad det förefaller. Luckan buktar ut så mycket attman kan lasta "utanför kanten" och ändå stängaluckan ordentligt. Den var en "bonus" som kom väl till passnär fem personers utrustning för en skidvecka lastades.
 
Det går att öka längd och volympå baksätespassagerarnas bekostnad genom att flyttafram hela sätet. Skjutmånen är 16 centimeter.Mycket vettigt. Dessutom går det, i likhet med övriga626-varianter att fälla passagerarstolens ryggstöd framåt.Därigenom får man ett plant lastutrymme med hela 278centimeters längd. Eller ett fikabord.
 
Mazda 626 är trevlig att köra och kännstrygg även när det är halkigt underlag. Ett välfungerande antispinnsystem, som är standard, bidrar tilldetta. Numera har bromsarna elektronisk bromskraftfördelning,en finess som ger snabbare gensvar vid nödbromsning.
 
Fram i bilen är ljudnivån fullt acceptabelmen bak väsnas det en hel del från hjulhusen.
 
Tvålitersmotorn är samma som tidigareoch ger bilen utmärkt omkörningskapacitet ävenvid full last. Bränsleförbrukningen på 8,3 literper 100 km vid blandad körning är inte mycket att bråkaom.
 
Kuddfylld
 
Säkerhetsmässigt är 626väl utrustad med fyra krockkuddar fram. Kuddarna påpassagerarsidan känner av om det sitter en vuxen i säteteller inte. Kuddarna kopplas dessutom bort om en Mazda originalbarnstol används i framstolen. En hel rad sensorer i sitsensvarar för detta. Låter smart. Ändå trorjag att många föräldrar tvekar. Kan man verkligenvara hundraprocentigt säker på att elektroniken kopplarbort kuddarna när ett barn sitter fram i bakåtvändbarnstol? Jag skulle nog inte göra det i alla fall.
 
Mazda kombi med touringpaket som bland annat innefattarautomatisk klimatanläggning kostar strax över 190 000kronor. Det är privsvärt även om man ska kommaihåg att inte vagnskadegaranti är inbakad i priset.
 
Oslagbara fem års nybilsgaranti ingårförutsatt att servicen sköts. Rostskyddsgarantin ärbara ett år längre. Det är för litet i dagnär konkurrenterna erbjuder tolv år.
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons