Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Forester är på väg upp

+
Läs senare
/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Vällingkör. Forester visade imponerande terrängförmåga på en regnvåt motocrossbana.

Den japanske skogvaktaren är en bil i SUV-segmentet med många kvaliteter. Nu finns den i en förnyad version. Subaru Forester är mer än bara en asfaltjeep. Den har med sin permanenta fyrhjulsdrift också utmärkta terrängegenskaper. Vid normalkörning driver fram- och bakhjulen lika mycket i bilar med manuell låda och 60/40 med automat.

Modellen har nu försetts med diffbroms av viskotyp på bakaxeln. Det innebär att bilen som sämst driver med tre hjul.
Vid introduktionen fick nya Forester visa vad den går för på en motocrossbana. Underlaget var rena lervällingen. Med ständigt hjulspinn tog vi oss upp även i de brantaste backarna. Styrningen ville ibland inte lyda men upp kom vi. Inget annat än imponerande. Subaru tillhör Japans mindre biltillverkare. Produktionen i år väntas bli 640 000 bilar. Företaget firar i år 30-årsjubileum som tillverkare av fyrhjulsdrivna personbilar. Märket har alltid varit litet i Sverige men i bland annat delar av Norrland ändå ganska stort.

174 registrerade Impreza och 130 Forester under nio av årets månader är inget lysande resultat. Större Legacy är för närvarande mest sålda Subaru med 245 registreringar på nio månader. Men importören International Motors har bågen högt spänd:
- Nästa år hoppas vi att sälja 1200 bilar, varav närmare 400 Forester, säger VD Kaj Sörensen.
Provbilen hade tvålitersmotorn med turbo som har mer än tillräckliga omkörningsresurser. Det kostar förstås en del i bensin. Deklarationen är 9,8 liter per tio mil. Provbilen hade automat och drog över elva liter när jag körde den. Lådan är fyrstegad med vinter- och sportläge. Den arbetar mjukt och smidigt. Väljarspaken har tyvärr en krånglig kuliss som man kan hamna vilse i.
Under introduktionen körde jag också ingångsmodellen med turbofri motor. Den räcker gott till och går dryga decilitern billigare per mil. Den bilen hade lågväxel liksom "hillholder", standard i bilar med manuell växellåda. Hillholder är en Subarufiness som gör att man inte riskerar att bilen åker bakåt när man startar i backe.
Trots att Forester är en ganska hög bil, det gäller även frigångshöjden på nära 20 centimeter, känns den väldigt säker och stabil även när det börjar gå undan på kurvig väg. Boxermotorn med liggande cylindrar bidrar till att sänka tyngdpunkten och gör väl sitt till för stabiliteten. För övrigt är det alltid trevlig att köra en bil med boxermotor som går vibrationsfritt och har ett härligt ljud.

Materialkänslan är bättre än i tidigare Subarubilar jag kört, inte minst vad gäller inredningen. Förarplatsen fungerar väl trots att ratten bara är vippbar. Sikten är utmärkt, synd bara att ytterspeglarna är så små. Framstolarna är rejält skålade men i provbilen halkade man omkring ändå, turbomodellen har nämligen skinn som standard.
Soffan bak är ingen höjdare att sitta i även om det inte är någon anledning att klaga över utrymmet. Bagageutrymmet är rejält tilltaget och Subaru vägrar följa SUV-modet med sidohängd dörr. Den sedvanliga luckan är lätt att hantera och ur vägen när den öppnats. Reservhjulen ligger där det ska, i en balja under golvet.
Priset börjar vid 219 900 kronor, exakt detsamma som för förra Forester.
Turbovarianten har det allra mesta man kan tänka sig inklusive metallicklack och radio/CD. Elektronisk sladdparering, färddator och sidokrockgardiner får man dock klara sig utan. Sidokuddarna fram är numera så stora att de även skyddar huvudet. Priset för toppmodellen inklusive automatlåda är 294 900 kronor.

OLLE HILDINGSON
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons