Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Förklädd VW superb i baksätet

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Största Skodan. Superb heter den senaste modellen från VAG-koncernens bilmärke i Tjeckien. Bilen är i grunden en något förstorad VW Passat.

En Volkswagen Passat med Skodamärke i fronten. Litet rymligare och litet billigare bara. Plus att bilens prestigevärde inte är högt.Så kan man beskriva den hittills största bilmodellen från Tjeckien - Superb.

Annons
Modellnamnet har en ärorik historia. Redan på 1930-talet gjordes den första Skoda Superb. Det var en riktigt lyxig storbil.
Det är i baksätet man ska åka i den moderna tidens Superb. För utrymmet där är inget annat än - superbt. Axelavståndet är 287 cm, 17 centimeter mer än hos Passat. Bilens längd är 481 cm, Passat mäter 470 centimeter. Merparten av de utökade måtten hos Superb har kommit baksätet till del. Där åker man kungligt. Så är det.
Jag körde modellen med VAG-koncernens härliga turbomotor på 1,8 liter och 150 hästar. I det utförandet kostar Superb från 195 900 kronor. Motsvarande koncernsyskon med VW-emblem har en prislapp på 211 100 kronor. Gapet är dock mindre i verkligheten eftersom Passaten i grunden är mer välutrustad än Superb.

För dyr
Prisskillnaden i slutändan blir alldeles för liten. Superb är helt enkelt för dyr. Där finns säkert den största delen av förklaringen till att svenska bilköpare mött modellen med minst sagt ljumt intresse. Till och med juli hade 204 Superb registrerats i Sverige.
Det är inte bara hos oss Superb blivit något av en flopp så här långt. Det förekommer uppgifter om att Superb inte blir speciellt långlivad. En annan prisbild skulle kanske kunna öka köpintresset.
Man åker riktigt behagligt i Superb. Framstolarna är bekväma och har rejäla sidostöd.. In- och ursteg bak är alldeles utmärkt och utrymmet både i höjd och längsled lämnar inget i övrigt att önska. Sett till baksätet borde Superb vara en näst intill perfekt taxi. Inte heller bagagerummet går av för hackor.
Körmässigt är Superb som vilken VW eller Audi som helst, alltså bra. Jag upplevde dock Superb aningen mjuk i "hullet". Men så ska det kanske vara i en bil som vill vara en billig limousin. Ljudnivån i bilen är behagligt låg.
Turbomotorn svarar villigt på gaspådrag och ger sitt allra bästa vridmoment redan vid 1750 varv. Min medelförbrukning hamnade vid nio liter per hundra kilometer. Det är godtagbart för en så pass tung bil. Superbs tjänstevikt är 1550 kilo.
Instegsmodellen har en tvålitersmaskin. Modellen finns också att köpa med koncernens 2,8 liters V6 samt dieselmotorerna 1,9 TDI och sexan 2,5 TDI. Ingångspriset för den största dieselvarianten är 246 900 kronor.
Skodas stora framgångar de senaste åren hänger till stor del på låga priser i kombination med att köparna vet att det mesta i de tjeckiska bilarna är hämtade från Volkswagens eller Audis ordinarie sortiment. Det gäller allt från bottenplattor till reglage.

Saknar viktiga detaljer
Superb saknar tyvärr viktiga säkerhetsdetaljer i grundutförande. Sen må det vara att modellen har låga paketpriser. Dessvärre upptäcker säkert många kunder att de vill ha bara en detalj från ett paket, ta till exempel metallicklack. Denna finns enbart i ett av utrustningspaketen där även farthållare och aluminiumfälgar ingår. Dessa detaljer finns även i ett annat paket. Det innebär att tillägget för metallickfärg hamnar i nivå med vad hela paketet kostar.
Sidokrockgardin och elektronisk sladdparering är inte standard men kan tillsammans med larm köpas till för 7 300 kronor.
Jag misstänker att Skoda har prisat ut sig med Superb. Inte för att bilen är speciellt dyr. För det är den inte i jämförelse. Men den ger för litet i förhållande till en VW Passat. Sen må Skoda jämföra Superb hur mycket man vill med dyrare bilar som Volvo S80, Peugeot 607, Opel Omega och Nissan Maxima.

OLLE HILDINGSON
Annons
Annons
Annons