Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Förläng sommaren

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Njutningsfyllt. Något att drömma om nu när hösten infunnit sig och vintern närmar sig. Miata, den klassiska tvåsitsiga sportbilen från Mazda, gör sig bäst med suffletten fälld.

En klassiker bland öppna tvåsitsiga sportbilar. Den väcker fortfarande uppseende och uppskattning. Mazdas M-X5 eller, som de flesta kallar den, Miata, har numera hard top som standard. Plus glasbakruta med eltrådar samt värme i stolarna. Miata är alltså inte bara en bil att sätta sig i varma och sköna sommardagar.

Annons
Fast visst hör en bil som den här i första hand ihop med sommaren. Jag hade turen att hämta bilen en supervarm dag sent i augusti. Det blev en ovanligt härligt E4-resa mellan Uppsala och Gävle. Skulten blev aningen vindpinad men i övrigt är det mindre drag i sittbrunnen på Miata än i andra öppna bilar jag kört. En uppfällbar vindavvisare bakom sätena gör säkert sitt till.

Den här bilen kan med fördel köras öppen även när det inte är högsommarvärme. Det gäller bara att komma ihåg en luva eller åtminstone en keps för att resan ska bli njutningsfylld. Åtminstone för tunnhåriga personer som jag.
Miata är världens mest sålda tvåsitsiga sportbil. Sedan introduktionen 1989 har den japanska fabriken tillverkat mer än 600 000 exemplar. I Sverige är över tusen exemplar sålda. Inte dåligt det heller.
Bilen förändrades försiktigt inför förra säsongen och kom då även i en sportversion med sexväxlad låda. Det var en sådan jag körde.

De flesta milen blev öppna. Några kvällar kändes dock aningen kyliga. Då var det bara att stanna och fixa till tak över huvudet. Trots att suffletten öppnas och stängs handgripligt är det en enkel match. Men litet träning går det också utmärkt att höja taket från förarsätet. Det går på tre röda sekunder.
Förarplatsen är numera både bekvämare och mer tilltalade än i tidigare varianter. De läderklädda sportstolarna med integrerat nackskydd är definitivt sittvänliga även vid långa körpass. Ratten går tyvärr inte att justera. Instrumenttavlorna är numera elegant vita och lyser häftigt i mörker.
Utrymmet för bagage är förstås inte världens bästa men tre 25-liters vattendunkar gick faktiskt att tränga in. Numera kan luckan öppnas med fjärrkontroll.. Smidigt jämfört med att leta fram en knapp i facket mellan sätena. Bak i kupén finns ett nät för småsaker.
Bakhjulsdrivna Miata är rolig att köra undan på kurviga vägar. Motorn som fått ökat vridmoment jämfört med tidigare är mycket varvvillig och drar glatt upp till 7 000 varv.

Jag ser dock den nya sexväxlade lådan som en plump i protokollet. Det gäller att styra växelspaken med noggrann hand. Annars är det risk att man hamnar vilse bland lägena. Man riskerar till och med att hamna i en "återvändsgränd" på väg mot femman.
Miata är behagligast att köra i 80-90 km/tim med himlen som tak en varm sommardag. När den här texten kommer i tryck börjar det nog bli dags att sätta plasttaket på plats. Den här sportvagnen behöver nödvändigtvis inte gå i idé bara för att hösten kommer.
OLLE HILDINGSON
Annons
Annons
Annons