Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Marcus Ericsson studsade tillbaka efter några bedrövliga race: "En av mina bästa helger i år"

Marcus Ericsson kom till USA med tre bedrövliga tävlingshelger i bagaget – och svarade för ett riktigt starkt kval, och en riktigt bra tävling.
I alla fall med Sauber-mått mätt.
– En av mina bästa helger i år. Jag är jättenöjd, säger Marcus till Viasat direkt efter loppet i Austin och en 15:e plats.

Annons

Glad och nöjd med en 15:e plats i Austin, Texas. Men mest nöjd var Marcus Ericsson med att på allvar kunna fajtas med några av konkurrenterna i botten.

SE OCKSÅ (PLUS): Studio F1: "Marcus Ericssons bästa race på mycket, mycket, mycket länge"

SÅ VAR RACET (PLUS): Marcus Ericsson bjöd upp till kamp i USA – 15:e plats för örebroaren

Med lite flyt hade det kunnat sluta ännu bättre. Marcus Ericsson var för en gångs skull med och kunde konkurrera rent fartmässigt med flera av de andra teamen.

En incident med tio varv kvar gjorde dock att han tvingades släppa iväg debuterande nyxeeländaren Brendan Hartley och Lance Stroll, vilka Ericsson länge hade en skön kamp och höll jämna steg med.

Men i ett läge där han var med och slogs om 13:e plats smällde han in i dansken Kevin Magnussen, i samband med att "Mackan" försökte hänga på Sebastian Vettel när denne skulle till att varva Magnussen

– Det var väl mitt fel, jag tog en chansning när Vettel kom och Kevin vek åt sidan under blåflaggen. Det gick inte hem den här gången. Men jag kände att jag var tvungen att försöka, när jag inte sitter i en bil som har kraften att ta sig förbi på egen hand, säger Marcus, och tillägger att han direkt efter tävlingen bad dansken, som han tidigare haft en del kontroverser med, om ursäkt.

– Jag sa sorry till Kevin efter, det var mitt fel, och jag tror inte att det är några hard feelings.

Magnussen snurrade, Ericssons bil fick skador på framvingen. SVensken åkte dessutom på ett tidsstraff på fem sekunder för incidenten, men lyckades ändå hålla Magnussen tillräckligt långt bakom sig i mål.

– Det var absolut ett av mina bästa i race i år. Att försöka med en enstoppare kanske inte var rätt strategi så här i efterhand, jag kände att jag var lika snabb som var lika snabb som både Hartley och Stroll därute, och hade nog klarat ett däcksbyte till.

Nu fick han släppa duon i samband med sammanstötningen med Magnussen.

– Jag fick ganska stora skador på framvingen, och sista tio tappade jag dem. Det gick inte att åka lika fort längre. Utan den smällen kanske hållit dem bakom.

– Jag är jättenöjd med hela helgen. Kvalet i går var en superstark insats (sju tusendelar från att gå vidare till Q2). Men med en så långsam bil och gammal motor så kunde vi ändå fajtas med de andra bilarna där bak, och det är jag jättenöjd med. Nu räckte det inte riktigt till en bättre placering, men det var ändå en av mina bästa helger i år.

Viasats expertkommentator Eje Elgh var inne på samma linje, eller att det rentav var Ericssons allra bästa framträdande under en riktigt motig säsong.

– Det var det bästa racet, vilket jag menar berodde mer på att banan passade Marcus och bilen, och att han själv gjorde det riktigt riktigt bra med de förutsättningar han har. Bilen var inte bättre än tidigare, men banan gjorde att Saubern inte behövde tappa lika mycket som vanligt. Jag tror att det blir tuffare igen i Mexiko nästa gång, säger Elgh till Viasat.

Tre tävlingshelger återstår. Marcus Ericsson har fortfarande inte officiellt klart med någon styrning till nästa år. Men mycket talar för att han blir kvar i Sauber, och att han möjligen då kan få en betydligt mer konkurrensduglig motor i bilen.

Britten Lewis Hamilton vann i stor stil, hans fjärde vinst på banan i Austin på fem försök. Mercedes säkrade VM-titeln i märkes-VM, och Hamilton själv behöver bara nio poäng till för att kunna kallas sig världmästare 2017.

Närmaste konkurrenten, Ferraris Sebastian Vettel, kom tvåa och stallkompisen Kimi Räikkönen trea. Detta trots att han tre kurvor före mål blev omkörd av Max Verstappen, men den unge holländaren genade för mycket i sin iver att nå pallen, och fick fem sekunders tillägg och fjärde plats.

Pascal Wehrlein, Ericssons tyske stallkonkurrent, blev påkörd av Kevin Magnussen och tvingades bryta tidigt.

Annons
Annons
Annons