Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Marcus Ericssons bil fattade eld – tvingades bryta och ta sig bort från lågorna: "Något pajade"

Marcus Ericsson hade bästa chansen att ta poäng sedan Azerbajdzjans GP i juni.
Men återigen gick det troll i det för den svenske F1-stjärnan.
Brendon Hartleys motorhaveri blev förödande för örebroaren som till slut i stället tvingades bryta racet när motorn i hans Sauber fattade eld.
– Från en kurva till en annan så pajade något i turbon, så den la bara av, säger Ericsson till Viasat om incidenten.
Max Verstappen vann racet där Lewis Hamilton säkrade sin fjärde VM-titel.

Annons

Marcus Ericsson kämpade för poäng och låg åtta i Mexikos GP när ett taktisk misstag gjorde att han tappade till tolfte plats – och sedan började Ferrarimotorn i svenskens Sauber brinna.

STUDIO F1 (PLUS): Den vilda profetian efter Hamiltons VM-guld: "Marcus tangerar Schumacher i en Volvo 2028"

Marcus Ericsson hade en bra chans på sina första VM-poäng i formel 1 på över två år – de senaste kom i Italiens GP på Monza den 6 september 2015 – när han avancerade från tolfte startruta till åttonde plats 30 varv in i Mexikos GP på Hermanos Rodríguez-banan på söndagen.

Sauberstallets taktiska experter valde i det läget att kalla in svensken i depå före huvudkonkurrenterna på banan – McLaren-förarna Fernando Alonso och Stoffel Vandoorne och Williams Felipe Massa som låg närmast bakom – för att göra en så kallad undercut: Att genom att göra depåstoppet tidigare än konkurrenterna och på så sätt hinna göra något eller några snabba varv och bli kvar för dem när alla gjort sina depåstopp.

Men precis som i Spanien GP i maj, där Sauber försökte samma sak, misslyckades strategin på grund av att en annan bil fick problem. Bara två varv efter att Ericsson varit i depå havererade nämligen Renaultmotorn i Brendon Hartleys Toro Rosso – och när så kallad virtuell säkerhetsbil, en begränsning av hur fort förarna får åka ute på banan, applicerades kunde Alonso, Vandoorne och Massa gå i depå och i lugn och ro komma ut före Ericsson, som inte kunde gasa på, på grund av restriktionerna. Och plötsligt var Ericsson elva i stället för åtta.

– Vi hade bara otur där. Det blev jackpott för de som var kvar ute och för oss som precis hade varit i depå så var det motsatt effekt. Så det var oflyt. Hade den virtuella säkerhetsbilen kommit några varv tidigare hade det varit perfekt för oss, säger Marcus till Viasat.

– Det var ändå en av de bästa helgerna det här året, definitivt. Väldigt starkt kval igen, och sedan ett väldigt starkt race. Definitivt en av mina bästa insatser för året. Framför allt var första halvan av racet väldigt, väldigt starkt. Det var kul att ligga innanför topp tio så länge som vi gjorde, och hålla tempot rätt så bra. McLaren-bilarna kom inte förbi, och jag var snabb där jag behövde vara snabb. Så det var ett kul race och det kändes jättebra.

SÅ VAR RACET (PLUS): Läs ikapp direktrapporten här

Därmed försvann den finfina poängchansen, och i stället fick Ericsson kriga på längre bak i fältet. Men på 57:e varvet, 14 före målflagg, fattade Ferrarimotorn i Kumlasonens Sauber eld, och han tvingades kasta sig in i depå och fly lågorna. Det var dock aldrig någon fara med Ericsson, som var snabb ur bilen. Han låg på 13:e plats när han tvingades bryta.

– Det var ingen överhettning. Vi hade bra koll på kylningen av både bromsar och motor. Men från en kurva till en annan så pajade något i turbon, så den la av helt och hållet. Det var bara att bryta, sa Marcus, som inte tyckte elden innebar någon större dramatik, till Viasat.

LÄS OCKSÅ (PLUS): Marcus Ericssons kupp mot ex-president Bill Clinton: "Han blev superglad och ska glasa in den..."

Racet i Mexiko City var stökigt från start. Max Verstappen gjorde en våldsam satsning in i första kurvan och tog sig förbi VM-tvåan Sebastian Vettel, som försökte kontra men i stället körde in i bakdäcket på Mercedes Lewis Hamilton, vilket ledde till att båda tvingades i depå: Vettel med en trasig framvinge och Hamilton med punktering.

I täten kunde Verstappen hålla undan till seger närmast före finländarna Valtteri Bottas och Kimi Räikkönen – men den stora vinnaren var ändå Hamilton som säkrade karriärens fjärde VM-guld trots att han var varvad av Red Bull-föraren och slutade först på nionde plats efter incidenten i starten. Ende utmanaren Vettel var nämligen tvungen att bli sämst tvåa för att ha chans att nå Hamilton i VM-tabellen med två race kvar att köra, men Vettel tog sig inte högre upp än till fjärde plats.

Ericsson stallkompis Pascal Wehrlein, som låg bakom svensken hela vägen fram till haveriet, slutade på 14:e plats.

LÄS OCKSÅ: Brändhs krönika: Så blir Marcus Ericssons framtid i F1

Racet i Mexiko var det första sedan Azerbajdzjans GP i juni som Ericsson hade en realistisk chans att ta poäng: Den gången låg han länge tia men tvingades av teamledningen släppa förbi Wehrlein som blev elva. Nu får Kumlasonen i stället fortsätta jaga sina första poäng på över två år, och ett nytt F1-kontrakt, i säsongens två sista race: I Brasiliens GP om två veckor och i finalen i Abu Dhabi om fyra.

Lewis Hamilton är världsmästare – för fjärde gången. Därmed är britten trea i formel 1-historien, bakom Michael Schumacher och Juan Manuel Fangio.

Flest VM-titlar i formel 1

Sju titlar: Michael Schumacher (1994–1995, 2000–2004).

Fem: Juan Manuel Fangio, fem stycken (1951, 1954–1957).

Fyra: Alain Prost (1985–1986, 1989, 1993), Sebastian Vettel (2010–2013) och Lewis Hamilton (2008, 2014-2015, 2017).

Annons
Annons
Annons