Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Fräck fransman

+
Läs senare
/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Fräckare. Renault Clio har fått ett delvis nytt utseende, gäller i första hand fronten, efter bara tre år. Invändigt är skillnaderna större.

Småbilar är oftast inte längre speciellt små utom till det yttre. Det gäller Renault Clio som tre år efter senaste modellbytet nu har fått en rejäl uppgradering.

Varför kan man fråga sig. Ska enså framgångsrik bil behöva förnyas såtidigt? Egentligen inte men i det här fallet blir nog ändåsvaret ja. Orsaken torde vara en annan fransman, senare tillkomnaPeugeot 206 som med fräck uppsyn och goda egenskaper snottmånga kunder från konkurrenterna.

Renault har gjort de klassiska förändringarna genomatt ge front och akter nytt utseende. Men även inombordshar det hänt en massa saker.

Och säkerhetsnivån har skruvats upp åtminstoneett snäpp. Nu utlöser de främre krockkuddarna olikaberoende på krockens häftighet.

En sensor känner av om föraren sitter näraratten. I så fall fylls inte kudden helt. Och ävenytterplatserna bak har bälten med försträckareoch belasningsbegränsare.

Clio har också för storleksklassen ovanliga säkerhetsdetaljersom panikbromsassistans och elektronisk bromskraftfördelning,EBD. Karosstrukturen har förstärkts jämförtmed föregående modell som fick goda fyra stjärnori NCAP:s krockprov. Storasyster Laguna är hittills enda modellsom fått fem.

Allt talar för att nya Clio är en säker bili klassen när det gäller passiv säkerhet. Den aktivasäkerheten är god.

Bilen är lätt att att hantera, inte bara i normalkörning utan också när den pressas hårtoch det börjar kärva till sig.

Servostyrningen är elhydraulisk och tar alltsåkraft från motorn bara när ratten vrids. Det sker tillpriset av att vägkänslan inte är på topp.

Beviset för att även Renaults ingenjörer tyckerså är det faktum att sportversionen med 2-litersmotorhar fått behålla den traditionella hydraulservon.

Provbilen var i sportlineutförande. Det betyder att bilentill skillnad från enklare varianter har 15 tums hjul. Annarsgäller 14 tum utom på Sport som har 16 tums fälgar.

15-tumshjulen bidrar säkert till att bilen kännsstörre än vad den är när den bara rullar frampå vägen. Gången är behaglig och ljudnivåninne i bilen är låg.

Hemligheten bakom gott utrymme både fram och bak trotsbilens ringa längd är hög och tämligen upprättsittställning. In- och ursteg bak är lätt av sammaskäl. Takhöjden är fullt tillräcklig.

Framstolarna lämnar en del i övrigt att önska,åtminstone trivs inte min rygg med dem. Man sitter stabilti sidled genom den kraftiga skålningen på sits ochryggstöd.

Men ryggen mår inte bra i midjehöjd. Jag fick besväri svanken så fort det blev en litet längre sittningvid ratten.

Bagageutrymmet är anständigt med tanke påbilens storlek.

Till och med oktober ligger Clio på elfte plats i försäljningsstatistikenmed strax över 5 000 registreringar.

Det är en klar ökning i jämförelse medförra året och säkert en effekt av uppgraderingen.
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons