Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fräcka, framgångsrika Ford

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Tuff nos. Nya Mondeos front påminner mycket om lillasyskonet Focus. I kombiutförande bjuder modellen på massor av plats både för passagerare och bagage. Bilen på bilden är extrautrustad med 18-tumshjul.

Ford har nått framgångar med fräckare framtoning på sina bilar. Liksom satsningar på goda köregenskaper. Säkerheten har prioriterats och känslan i material har i det stora blivit bättre. Dessutom gör Ford fortfarande rejäla och praktiska bruksfordon till hyggliga priser.

Annons
Det hade kunnat gälla Focus. Men nu handlardet om den förra året förnyade Mondeo. Nu finnsden dessutom som herrgårdsvagn.

Ford äger som bekant numera Volvo och med Mondeo herrgårdsvagnkan man säga att Ford konkurrerar med sig själv.

Volvo kallar av hävd sina kombimodeller för herrgårdsvagn.Nu gör också Ford det med kombimodellen av Mondeo.En tillfällighet? Troligen inte.

Volvo V70 är ju klassens ledare. Mondeo är ingenofarlig konkurrent. Särskilt inte om man börjar jämförapriser. Mondeo med tvålitersmotor i lyxutförande (Ghia)kostar 212 000 kronor. Redan instegsmodellen av V70 har en prislapppå ytterligare runt 30 000 kronor.

Ford Mondeo har fram till och med september sålts istrax över 6 000 exemplar. Modellen låg på åttondeplats i nybilsstatistiken, mindre än 800 exemplar efter VWGolf och Saab 9-3. Mondeo fördubblade sin marknadsandel januari- september jämfört med samma period förra året(från 1,67 till 3,32 procent).

Vanliga Mondeo är en bil med goda utrymmen. Den längreherrgårdsvagnen har förstås ännu mer volym.I kombin är baksätet mer luftigt än i sedanen pågrund av sin större takhöjd.

Bakdynans placering är högre än i mångaandra bilar. Det innebär att in- och ursteg är ovanligtbekvämt. Och tak- och benutrymme är mer än furstligt.

Framstolarna är rejält tilltagna. Nästan förrejält för kortväxta personer som jag. Sittdynanär så lång att den i princip passerade knävecketnär jag satt normalt. Framsätenas höjdlägestyrs av elektriskt. I övrigt är justeringarna manuella.

Huvudskyddet trycks framåt vid påkörningbakifrån och därmed ska minska risken för nackskador.Bilen är rik på krockkuddar, den har sex stycken.

Ratten är helt ställbar. Förarplatsen ärvälordnad med knappar och reglage där man förväntarsig. Allt det strikta och praktiska bryts av genom den ovala klockanmed vit urtavla. Fräckt! Ytterspeglarna är enligt mitttycke onödigt små.

Mondeo har armstöd med fack mellan sätena. I övrigtär det ont om förvarningsplatser för småprylar.

Lasthöjden är behagligt låg, 61 centimeter.

Luckan gapar stort och volymen bland klassens störstatrots att den sluttande bakluckan tar bort en del plats.

Kör- och komfortmässigt är bilen värdhögt betyg. Den nya motorn på två liter ärrapp, speciellt när den kommer en bit upp i varv. Jag upplevdeväxellådan som litet småtjurig ibland. Det gjordeockså två andra som körde bilen.

Mondeo bjuder till vägvinnande körning oavsett omman kör på motorvägen eller en riktigt kurvigoch knixig liten väg. Bilen bjuder ett rejält måttav körglädje. I låg fart känns den i övrigttämligen mjuka fjädringen småstötig. Herrgårdsvagnenhar automatisk nivåreglering bak, säkert ett plus närbilen är hårt lastad.

Nya Mondeos framgångar är på intet sättförvånande.
Annons
Annons
Annons