Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Framtiden är här!

+
Läs senare
/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Spännande. Info-skärmen kan visa flera saker, bland annat om ena eller båda motorerna driver bilen, om batteripaketet laddas med mera. Kul i början, mindre bra för koncentrationen. Pilarna visar att elmotorn i fotoögonblicket driver bilen med kraft från batteribanken.

Prius � den första bilen med hybridmotor som går att köpa för pengar.
En liten bensinmotor och en liten elmotor gör tillsammans ett förbaskat bra transportarbete med liten bränsleåtgång och därmed även jämförelsevis liten miljöpåverkan.

Toyota Prius ser alldaglig ut. Under skaletryms massor av framtidsteknik. Trots dubbla motorer som växlarsekundsnabbt, automatlåda med lustig krycka och digitalainstrument är den på inget sätt svår ellermärkvärdig att köra.
 
Sätt dig ner i det högt placerade ochnästan franskt mjuka förarsätet, tryck påbromsen, vrid om nyckeln, lägg växelväljaren iläge D, flytta foten till gasen och glid iväg.
 
Är motorn varm och batterikapaciteten högnog börjar bilen rulla ljudlöst med el-motorn som drivkälla.När farten passerar cirka 25 km/tim går bensinmotornigång. Det sker mycket diskret. Du får ta hjälpav info-skärmen för att vara säker på vilkeneller vilka motorer som arbetar för tillfället. Ellerom båda stannat, eller om elmotorn återför strömtill batterierna.
 
Hybridtekniken ger lägre bensinförbrukningmen också klart lägre utsläpp av koldioxid, dengas som bidrar till växthuseffekten. Bilens batteribank laddasav bensinmotorn och av energiöverskott vid fartminskning.Man behöver alltså aldrig som med elbilar ladda frånett el-uttag.
 
Startsnabb
 
Prius är inte speciellt snabb upptill 100 men vid start från stillastående ärden allt annat än slö. Och inte heller omkörningarpå landsväg är något problem.
 
Bilen är extremt väl ljudisolerad. Detär bara med gasen i botten som den steglösa automatlådantillåter motorljudet att bli högt nog för attverkligen märkas.
 
Det är inte svårare att köra Priusän vilken annan bil som helst med automatlåda. I stanär bilen utomordentlig att hantera eftersom vändradienär extremt snål. Synd bara att bakåtsikten inteär någon höjdare.
 
Det är roligt att köra Prius snålt,jag försökte ständigt underträffa mina tidigareresultat. Färddatorn visar när man så önskarmedelförbrukningen den senaste halvtimmen uppdelad i staplarpå femminutersperioder.
 
Det kanske roligaste med hybriden är att bränsleförbrukningenminskas mest i stan. I småkörningar med upprepade kallstarterdär de flesta bilar drar runt litern klarade sig Prius straxöver 0,6. En körning till Stockholm inklusive småkörningari början och slutet av resan gav ett snitt på 0,51,exakt enligt bränsledeklarationen.
 
Tji eltrådar
 
Den enda direkta nackdelen jag upptäcktemed hybridbilen är att den saknar el-trådar i sitsarna- trots all el ombord! Förklaringen är att bilen harett vanligt 12-voltssystem utöver högspänning fördrift av elmotorn. Toyotas ingenjörer litar inte påatt 12-voltssystemet klarar el-värmda stolar. Det blev kallti rumpan vissa mornar. Det är ett problem som måstelösas om bilen ska accepteras i Norden. El-värme i ytterspeglarnahar den, bra men räcker inte.
 
Bilen är oväntat rymlig invändigt,fem åker bra. Bagageutrymmet är hyggligt men inte mer.Luckan är låg och gångjärnen är avstenålderstyp. I en framtidsbil! En puckel längst indöljer batteribanken. Prius får inte dra släpvagn.
 
Batteriundran
 
Prius har sålts i Japan sedan 1997.Inför introduktionen i Europa har den ändrats påen rad viktiga punkter. Bland annat har batterierna gjorts lättareoch effektivare, paketet på 40 celler bakom ryggstödetväger numera 60 kilo. Och batterierna sägs hållaminst 15 år.
 
Om inte, ja i vilket fall som helst vägrarToyota ge något pris än så länge. Det beskedjag fått är att det går att byta ut enskildamoduler om något fel uppstår. Man ska alltsåinte behöva byta ut hela paketet om en modul slås ut.
 
För övrigt har Toyota infört helafem års fabriksgaranti på Prius, detta för attövertyga om att bilen är att lita på och att mansom köpare inte ska riskera stora kostnader på grundav ny teknik.
 
Bilens prislapp är ganska hög, 220 000kronor. Då ingår all utrustning man kan önska.Från början var det meningen att Prius skulle kostarunt 270 000, ett pris som skulle ha skrämt bort mångamed intresse för miljövänligare bilar.
 
Två kommunala förvaltningar i Gävlebeställde bilen till det första priset och kan nu alltsåglädja sig åt att få bilen betydligt billigare.
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons