Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Fulsnygg fempoängare

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Väcker uppseende. Nya Renault Mégane tillhör definitivt inte mellanklassens dussinbilar. Den kraftigt lutande framrutan ger instegsproblem fram och bakpartiets form gör bilen till en lortgris. Trots eller tack vare sina former vann bilen titel Årets bil 2003.

Andra generationens Mégane kom, sågs och segrade.
Nya Renault Mégane vann den åtråvärda titeln Årets bil 2003. Trots eller tack vare bilens bakdel. Den är minst sagt uppseendeväckande.

Mégane har också kammat hem full pott, fem stjärnor, i Euro NCAPs oberoende krocktest. Storasyskonet Laguna var först med bedriften. Mégane är första fempoängaren i "nedre mellanklassen".
De två första varianterna, tre och femdörrars kombinsedaner, har precis kommit ut på marknaden. Innan det är färdigt ska det finnas sju olika modeller. Alla är byggda på en plattform som Renault och Nissan utvecklat gemensamt. Flertalet modeller inklusive familjebussen Scénic lanseras det här året.
På bild tycker jag Méganes bak ser alldeles förfärlig ut. När jag upplever bilen i verkligheten ändrar jag uppfattning. Den ser inte så tokig ut trots sin överjästa akter. Men en sak är klar, här har form klart gått före funktion.

Bagageutrymmet är nämligen bilens, i mina ögon, svaga punkt. Det är inte speciellt rymligt och med en tröskel 74 cm över marken och brett plåtparti bakom öppningen är det heller inte lättlastat. Luckan inklusive de stora bakljusen och rutan är ett enda stycke som öppnas i princip rakt upp. Plus för dubbla inre handgrepp.
Akterns form ger en påtaglig nackdel när vägen är minsta våt. Mégane är nämligen en lortgris av värsta slag. Rutan gror igen på nolltid och torkaren sveper bara en bråkdel av glasytan.
Till mer positiva sidor av bilen. Den är utomordentligt komfortabelt att åka i, speciellt fram. Sittkomforten är klassiskt franskt, det vill säga riktigt mjuk. Sätena är rejält skålade.
Dessutom är fjädringskomforten ganska mjuk. Men för den skull är inte bilen mindre rolig att köra. Tvärtom utstrålar den en hel del körglädje, även med provbilens ganska lilla motor på 1,.6 liter. Variabla ventiltider på insugssidan bidrar till den goda körbarheten. Den progressiva styrningen med elektrisk servo ger utmärkt styrkänsla. Det är riktigt skojigt att köra undan på kurvig väg eftersom bilen är så väl balanserad.

Förarmiljön är på det stora hela utmärkt med tydliga instrument och reglage. Men jag fann plumpar. Radion är mer än lovligt svår att hantera. Jag blev aldrig riktigt klok på inställningarna. Handbromskryckan må vara snygg men är opraktisk med inbyggd klämrisk.
Till bilens behagliga framtoning bidrar anmärkningsvärd låg ljudnivå. Även däcksljudet vid körning på grov asfalt är ovanligt väl avlett. Bromsarna tar mjukt och känns mycket förtroendeingivande.
Bilen är inter speciellt lätt att ta sig i och ur. Den kraftigt lutade vindrutan ökar risken att åkande fram slår i huvudet. Det krävs också att man viker ihop sig ordentligt på väg in och ut från baksätet. Benutrymmet räcker nog för de flesta men det är ont om plats för fötterna. Huvudskydden kan döljas helt i ryggstödet när ingen åker bak. Bra för sikten.

Att säkerheten är hög har redan framgått. Bilen har bland annat adaptiva krockkuddar fram, de utlöses olika kraftigt beroende på krockvåldet. Sex kuddar inklusive huvudskyddsgardiner är standard. i tredörrarsbilarna finns en världsnyhet, en krockkudde för underglidningsskydd i framsätena. Provbilen med fem dörrar har i stället dubbla försträckare på bältena i fram. Sådana skulle hindra insteg till baksätet i tredörrarsbilen.
Som mest kan Mégane förses med åtta krockkuddar (tio för tredörrarsbilar).
För att kunna få fem stjärnor i krockproven krävs bältesvarnare. Plötsligt har nästan alla bilar både ljus och ljud som påminner om oanvända bälten. De kommer med åren att rädda många liv!
Tyvärr är livet inte helt enkelt i nya Mégane för oss för notoriska bältesanvändare. Bälteslåsen sitter nämligen lågt och trångt mellan sits och mittkonsol.

Mégane har i likhet med Laguna låskort i stället för nyckel. Provbilen var extrautrustad med fjärrfunktion. Med kortet kvar i fickan låser man upp dörrarna genom att ta i dörrhandtaget. Det fungerade dock inte alltid vid första försöket när jag hade kortet i bröstfickan. Kortet kan ligga kvar i fickan när man kör.

Men vad händer vid förarbyte om förste föraren glömmer lämna ifrån sig kortet? Det var precis vad som hände mig och hustrun. Jag körde hem varpå hon övertog ratten och återvände till stan. När hon skulle parkera insåg hon att hon inte hade nyckelkortet. Eftersom hon inte hunnit stoppa motorn kunde hon återvända hem för att hämta kortet.
Snacka om möjligheter till förvecklingar!

OLLE HILDINGSON
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons