Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Good old England!

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Brittisk elegans. Rover 75 Tourer är första modellen sedan skilsmässan från BMW förra året. Mycket krom och glans.

Nya Rover 75 Tourer, 75 bör enligt Rovers medarbetare helst uttalas som engelskans seventyfive, är uttalat brittisk. Som ett tecken på skilsmässan från tyska BMW finns Union Jack på bakstammen på den nya tourerversionen av modellen.

Annons
Efter fem års satsningars på detsedan många år problemfyllda brittiska bilföretaget,tröttnade BMW under förra året. BMW tog förövrigt över Rover 1994 från japanska Honda. BMWbehöll Mini, den nya hundkojan introduceras hos BMW-återförsäljarnaden närmaste tiden, men sålde Rover och Land Rover.Eftersom Volvos ägare Ford köpte Land Rover innebärdet att de brittiska terrängbilarna numera säljs hosVolvohandlarna.

Från årsskiftet står Rover på egnaben med en brittisk företagsgrupp som ägare. Rover ärdärmed det enda brittiska bilmärket i den meningen attägarna finns i det egna landet. Därför Union Jack-flagganbak på nya modellen.

MG Rover har det inte lätt med representationen nu. Debrittiska bilarna är med få undantag utkastade ur BMW:sbilhallar och måste nu bygga upp en ny organisation. Förnärvarande finns 15 återförsäljare, de flestai storstäderna. Gävle saknar representation men meningenär att det ska finnas en återförsäljare istan. När vågar dock inte marknadschefen Claes T Franzénutlova. Däremot finns service i Gävle.

- När vi började i januari insåg vi snabbtatt det viktigaste till en början var att ta hand om de gamlaRoverkunderna, säger Franzén.

Tidigare blev BMW-säljare mer eller mindre påtvingadeRoverbilarna. Nu söker importören enbart företagsom är beredda att satsa helhjärtad på Rover.

Rovers försäljning i år är hittills äringen hit. 90 Rover 75 nyregistrerades fram till sista augustimot 550 motsvarande tid förra året. Nu hoppas man ökaordentligt, inte minst med hjälp av herrgårdsvagnen.Målet första året är cirka 600 Tourer.

Rover Tourer är i likhet med sedanen något av enrullande engelsk herrklubb. Eller rentav pub. Mycket läder,fuskträ och krom är det. Elegans i snart sagt varjedetalj (om man överser med att träet i själva verketär plast.) Och bilen har en hel del nostalgiska inslag, somde ovala mätartavlorna på vit botten. Plus massor avkromdetaljer. Ytterspeglarna, utom ingångsmodellerna, ärbara ett exempel.

Tourermodellen ser väldigt lång ut från sidanmen är ingen storlastare utan i hög grad en "finkombi".Det märks när man öppnar luckan. Den ljusa ocheleganta klädseln på golv och väggar är inteprecis lämpad för sopkörning. Med fällda bakreryggstöd får man ett långt lastrum men höjdenär inte mycket att hurra för.

Det finns utrymmet för en del småsaker under golvet.Det öppnas och hålls i öppet läge av en hydraulcylinder.Elegant!

Det finns en rad praktiska detaljer där bak, en äratt enbart bakrutan kan öppnas när man har mindre prylaratt lägga in/hämta. Det finns också praktiskakrokar för kassar och lastöglor. I insynsskyddet finnsett utdragbart nät som ska hindra bagage att kastas framåti kupén vid en olycka.

Motorn i provbilen var den sexcylindriga motorn på 2,5liter i kombination med automatlåda. Det här ären riktig glidare. Den som kräver litet bett i motorn direktvid gaspådrag kan glömma den här bilen. Innanvarvräknarnålen hunnit en bra bit upp på skalankänns det som om det vore sirap i kraftöverföringen.Men växlingarna går mycket mjukt. Och åkkomfortenär utmärkt med låg ljudnivå i kupénäven i motorvägstempo.

En allvarlig brist, som jag ser det, är att tändningsnyckelnkan tas ur tändningslåset med växelväljareni kör- eller neutralläge. Det leder till risk med enbil som rullar iväg utan förare...

Ingångspriset för Tourer med lilla sexan påtvå liter är överkomliga 241 000. Men med denstörre motorn, diverse paket med läder och krom ochautomatlåda bär det snabbt iväg. Provbilens prislapphamnade på drygt 320 000 kronor.
Annons
Annons
Annons