Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Grodögd lilleputt

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Micra 5 d 1,4 Tecna är söt med jättelika strålkastarglas som ger associationer till grodögon. Liten utvändigt men förvånansvärt rymlig inuti.

Otroligt söt är den med jättelika strålkastarglas som ger associationer till grodögon. Liten utvändigt men förvånansvärt rymlig inuti. I stan är den oslagbart smidig.

Vändradien på bara nio meter gör bilen otroligt lätthanterad när det är ont om plats. Och den skäms inte för sig ute på motorvägen heller.
Nissan Micra i sin tredje generation är en praktisk och riktigt behaglig bil som blir en svår utmanare på småbilsmarknaden.
Nissan Micra har sålt i stort antal i Sverige, främst under 80-talet, men har också fått dåligt rykte på grund av klen krocksäkerhet.
Första modellen såldes i som mest 8 500 exemplar i Sverige under ett år. Det var 1988. Andra generationen kom ut på marknaden 1993 och valdes till Årets bil i Europa. Förra året registrerades 732 nya Micra i Sverige. Med den nya bilen kommer försäljningen att göra ett rejält skutt uppåt.
Nykomlingen är faktiskt mindre (!) men ändå betydligt rymligare än Micra II. Minskningen finns på längden, tre centimeter. Däremot har bredden ökat med sju och höjden med hela tio centimeter. Där finns förstås förklaringen till att passagerarna fått så mycket bättre plats. Man sitter högt och upprätt men har ändå massvis med plats för huvudet. Hög hatt är inget hinder. Två vuxna har tillräckligt med plats i baksätet.
Bagagerummet är förstås inte i hangarklass men ändå anständigt, bland annat beroende på att reservhjulet är av minimodell. Det är lätt att öka volymen om baksätet är ledigt eller om små barn sitter där. Sätet kan nämligen flyttas. Begränsningen framåt är framstolarns ryggstöd. Insynsskyddet är flexibelt och fungerar automatiskt oberoende av ryggstödets läge. Utmärkt!
Förarplatsen är väl utformad med snygga och tydliga instrument. Ratten är vippbar. Stolarna är så där. Sidostödet är dåligt och mer långbenta än jag kan nog tycka att de har dynor som är i kortaste laget. Ryggstödet är steglöst ställbart och svankstödet går att justera.
Bilen har en rad små finesser. En är invikbar krok för handväskan mot passagerarsidan. En annan är ett litet fack innanför burkhållarna som gjort att lägga mobilen i. I handsfacket finns en draglåda, perfekt att ha handboken i. Lyfter man passagerarstolens sits med en stropp uppenbarar sig ett rejält fack för småprylar.
Micra är ännu inte provad av Euro NCAP. Bilen kommer säkert att få hyfsat krockbetyg. Men några fem stjärnor blir det inte. Bilen har fyra krockkuddar och sidokrockgardiner som huvudskydd för åkande fram och bak vid sidokollisioner.
Den som väljer instegsmodellen blir utan sidogardiner. Trist, säkerhetsutrustning borde inte gå att pruta bort. Bilen har aktiva huvudskydd fram för att minska risken för whip lash vid påkörning bakifrån . Elektronisk bromsparering och nödbromshjälp ingår. Bilen har också bältesvarnare som börjar pipa från 30 km/tim om föraren låter bältet hänga oanvänt. Tyvärr reagerar inte larmet för andra framsätet.
Bilen har inte enbart liten svängradie. Den elektriska styrservon verkar kraftigt vid krypkörning. Styrhjälpen minskar när farten ökar och upphör helt från 30 km/tim. Det bidrar till den fina rattkänslan ute på vägen. Ljudnivån är också anständig, mer än godkänd för att gälla en småbil.
Bilen känns stabil och trygg även när man provocerar den i kurvor. Körmässigt är växellådan det minst inspirerande. Därmed inte sagt att växlingsarbetet är speciellt svårt.
Instegsmodellen har en motor på 1,2 liter och 65 hästar/110 newtonmeter. Provbilen hade motorn på 1,4 liter, riktigt pigg faktisk. Medelförbrukningen blev 7,1 liter per 100 km. Godkänt med tanke på att stor andel stadskörning ingick. Bilen har ett väl disponerat motorrum. Det är lätt att finna påfyllningspunkterna och likaså gott om plats den dag man måste byta någon av glödlamporna.
Provbilen hade såväl klimatkontroll som elektronisk tändnyckel. Det betyder att man kan öppna och stänga dörrarna och starta bilen med nyckeln kvar i fickan. Och nåde den som lämnar bilen med motorn på och nynyckeln kvar i fickan. Då tjuter det. Vettigt.. I en annan "nyckelfri" bil tog hustrun över direkt när jag klev ur. Hon stack iväg med bilen och jag var hemma med nyckeln i fickan. Hon kunde slå av motorn men inte stänga dörrarna. och än mindre starta igen...

Olle Hildingson
026-15 96 38
olle.hildingson@gd.se
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons